Katja har en følgesvend, der ikke vil slippe hende

48-årige Katja Eggert har været igennem utallige behandlinger for den livmoderhalskræft, som blev opdaget, da hun var 37 år. I dag er hun uhelbredeligt syg. Hun har et klart budskab til alle kvinder: Pas dine screeninger og tag imod HPV-vaccinen.

Katja Eggert får kemobehandling

Katja Eggert fik livmoderhalskræft som 37-årig. Kræften har spredt sig og Katja får nu immunterapi for kræft i lungen.

Katja Eggert er én af de 350 danske kvinder, som hvert år bliver ramt af livmoderhalskræft. Til trods for at hun hvert tredje år er blevet screenet for sygdommen, måtte lægerne på OUH i starten af 2013 fortælle hende, at hun havde en tumor i livmoderhalsen, som var vokset ind i livmoderen. Det var alvorligt, og hun skulle have fjernet hele livmoderen. På det tidspunkt var Katja 37 år og havde ikke nået at få børn.

Stor sorg at miste min fertilitet

Det var Katjas ønske, at der skulle have været børn i hendes liv. Derfor ramte det hende ekstra hårdt, at kræften havde bredt sig til hendes livmoder. Hun var 37 år, da hun blev ramt af sin kræftsygdom, og havde af forskellige årsager endnu ikke fået børn. Hun havde troet, at der stadig ville være tid til det, og det havde end ikke strejfet hendes tanker, at valget kunne blive frataget hende.

- Det er en stor sorg og smerte for mig, at jeg har mistet min fertilitet, for jeg havde ikke nået at få børn. Men jeg måtte jo af med den livmoder, hvis jeg ville leve. Tumoren var groet dybt ind i livmoderen, så der var ikke noget at gøre, fortæller Katja.

Flere tilbagefald

Katja Eggert har haft tilbagefald flere gange i de 11 år, der er gået, siden hun fik konstateret livmoderhalskræft. I et par år troede hun, at hun var rask. Men ved den årlige scanning i foråret 2020 fandt lægerne en tumor i hendes højre lunge. Det var celler fra livmoderhalskræften, der havde spredt sig via blodbanen til lungen.

- Jeg fik en ret hård kemobehandling i et halvt år, men det virkede ikke. Jeg har fået fjernet en tredjedel af min lunge og får nu immunterapi hver tredje uge, fortæller Katja.

Bare gør det

Hendes håb er, at immunterapien som minimum kan få kræften i hendes lunge til at holde sig i ro. Hvis kræften skrumper, vil Katja have armene helt op over hovedet.

- Jeg er stadig glad. Jeg er gift med en dejlig mand og har et dejligt liv, men jeg har en følgesvend, der ikke vil slippe mig. Jeg ved ikke, hvor det her fører hen, men det er i hvert fald ikke til helbredelse. Det er SÅ vigtigt for mig indtrængende at opfordre alle kvinder til at tage imod både tilbuddet om HPV-vaccinen og screening. Bare gør det, understreger Katja Eggert.