Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | Besuchen Sie unsere deutsche Website Visit our English website |
Region Syddanmark logo, link til forsiden

Patientoplevelser

Patienter fra hele landet gør brug af Aktiv Patientstøtte. Her kan du se interviews med patienter, der fortæller, hvordan Aktiv Patientstøtte har hjulpet dem.

 

Jan var udfordret på sine kostvaner og fik ikke bevæget sig nok - især da han har hjertesygdom og diabetes. Nu er Jan blevet meget opmærksom på, hvad han spiser - og han er også kommet i gang med at motionere.

 


Tidligere tog Niels, der har KOL og hjertesygdom ,meget medicin og endte ofte med at blive indlagt. Nu er han kommet i gang med at motionere. Det har gjort, at han har fået meget mere luft og stort set ikke har behov for sin medicin til anfald.


 

 

Hannes KOL-sygdom gør, at hun ind i mellem har svært ved at få luft. Når det sker kunne hun blive angst. Hun har nu fået redskaber til at håndtere angsten - og til at få mere luft.
 

 

brenda rasmussen aktiv patientstøtte

Brenda fik trygheden og motivationen tilbage

Diabetes og åreforkalkning gav anledning til både smerter og usikkerhed for Brenda Rasmussen.

Da 73-årige Brenda Rasmussen fik konstateret diabetes og åreforkalkning, sagde lægerne, at det ville styrke hendes kredsløb og minimere risikoen for genindlæggelser, hvis hun dagligt gik en tur på 45 minutter.

Men det var lettere sagt end gjort. For med forkalkning i benene kunne smerterne pludselig dukke op, og tvinge hende til at standse op - ligegyldigt hvor hun befandt sig.

-Det kunne f.eks. være lige uden for et vindue – det er derfor de kalder det "vindueskigger-ben", smiler Brenda Rasmussen, der er bosat i Odense, og som nu heldigvis er ved at få has på problemet.

Brenda får opkald fra sygeplejerske 

Som én af de 15.000 borgere med kronisk sygdom, der deltog i Aktiv Patientstøtte, da det var et forskningsprojekt, blev hun nemlig jævnligt ringet op af en støttesygeplejerske.

Sygeplejersken coachede og hjalp hende med at sortere og nedbryde de udfordringer, hun oplevede i forbindelse med sin sygdom. Og sygeplejersken kunne også inspirere i forhold til "vindueskigger-problematikken", som Brenda Rasmussen udtrykker det.

-Problemet var, at jeg altid havde godt med fart på, når jeg var ude og gå. Det var det, der udløste smerterne. I dag tager jeg det mere roligt, og kan så gå meget længere - og uden at blive mistænkt for at være vindueskigger, griner hun.

Det, at man kan fortælle om sin usikkerhed og sparre med sygeplejersken om ens sygdom, er nogle af de væsentlige årsager til, at Brenda Rasmussen har været glad for den aktive patientstøtte.

-Det gør jo, at man ved mere om sin sygdom, og om hvordan, man skal håndtere den. Dermed bliver man også meget mere tryg ved situationen, end man ellers havde været, siger hun.

 

lisbeth larsen aktiv patientstøtte

Lisbeth fik mod på livet

​En række alvorlige sygdomme tog livsglæden fra Lisbeth Larsen, og fik hende til at overveje at gøre en ende på det hele.

Omkring jul sidste år så alting håbløst ud for 61-årige Lisbeth Larsen fra Hillerød.

En række forskellige sygdomme, herunder slidgigt, leddegigt og diabetes gav hende konstante smerter og betød, at hun altid var træt. Men det værste var, at hun mere og mere følte sig som en klods om benet på verdens bedste mand – ham, hun er gift med.

-Alt var bare sort og håbløst, og da vi ikke har børn, tænkte jeg, at det måske var bedst for min mand, hvis jeg slet ikke var her, fortæller Lisbeth Larsen.

Det eneste positive i perioden var Lisbeths regelmæssige psykologbesøg, den antidepressive medicin hun fik, og så det faktum, at hun nogle måneder tidligere havde takket ja til at deltage i det dengang landsdækkende forskningsprojekt, Aktiv Patientstøtte.

Afgørende opringning

I forskningsprojektet Aktiv Patientstøtte blev 15.000 borgere med kronisk sygdom jævnligt ringet op og coachet af en sygeplejerske, der hjalp dem med at sortere og nedbryde de udfordringer, de oplevede i forbindelse med deres sygdom.
Sygeplejersken anlagde desuden en helhedsbetragtning, der gjorde det muligt for hende at støtte i forhold til andre overskyggende udfordringer, som kan gøre det svært at håndtere et liv med kronisk sygdom.

Og nu ringede sygeplejersken lige i rette tid, og blev dermed et afgørende supplement til Lisbeths øvrige behandling.

-Vi havde jo talt sammen før, men nu fortalte jeg hende om mine tanker, og om min dårlige samvittighed overfor min mand. Hun lyttede, og spurgte ind, og det blev en meget lang samtale, som jeg er dybt taknemmelig for i dag, siger Lisbeth og fortsætter.

-Hun var med til at åbne mine øjne for andre løsninger, og fik mig til at indse, hvor mange mennesker, der ville blive kede af det, hvis jeg ikke var her mere. Selvom det ikke var en egentlig psykologsamtale, er jeg ikke i tvivl om, at den var med til at redde mit liv, siger Lisbeth Larsen, der nu har fået bugt med de mørke tanker, og dermed også kan bruge samtalerne i andre henseender.

-Britt, som sygeplejersken hedder, sætter nogle tanker i gang hos mig, og kommer f.eks. med forslag til, hvad jeg kan spørge lægerne om. Hun har kort sagt gjort det meget lettere for mig at håndtere mit liv med flere forskellige sygdomme, lyder det fra Lisbeth Larsen.

 

Tage Pedersen aktiv patienstøttr

Tage har fået støtte til netværk og træning

Aktiv Patientstøtte fik i den grad sat gang i KOL-patienten Tage Noe Pedersen og hans genoptræning.

​Efter adskillige indlæggelser og en kraftigt nedsat hjerte- og lungekapacitet, var lægernes besked til Tage Noe Pedersen, at genoptræning og motion var vejen frem for at undgå fremtidige indlæggelser.
Men af forskellige grunde kom 70-årige Tage Noe Pedersen ikke i gang med træningen, før han sidste sommer blev inviteret til Aktiv Patientstøtte, der på det tidspunkt var et forskningsprojekt.

Sygeplejersken fra Aktiv Patientstøtte coachede og vejledte, og i Tage Noe Pedersens tilfælde var det lige præcis det, der skulle til. I dag har han ikke bare gennemført et 12 ugers genoptræningsprogram i Auning, hvor han bor – han har også anskaffet sig den særdeles motionskrævende retriever, Mira.

Personlig træner – og indpisker

-Hun er min personlige træner, smiler Tage Noe Pedersen og henviser til de daglige runder i hundeskoven, som man ikke slipper udenom som hundeejer. Men selvom det er Mira, der er den daglige indpisker, startede det hele altså med Aktiv Patientstøtte.

En støtte, som Tage kun har godt at sige om.

-Der var sket nogle misforståelser omkring min genoptræning, men det hjalp støttesygeplejersken mig med at få rådet bod på. Og da jeg først kom i gang, havde det så god en effekt, at jeg besluttede mig at anskaffe Mira. På den måde er jeg jo sikker på at komme ud af huset flere gange dagligt, siger han.

Tage Noe Pedersen fortæller, at støttesygeplejersken også er anledning til, at han nu kommer i den lokale pensionistforening, og at Aktiv Patientstøtte desuden har gjort ham langt mere tryg ved sin situation.

-Sygeplejersken minder mig jo om, hvad jeg skal huske at spørge lægerne om, og hun holder mig fast på mine træningsmål. F.eks. kunne jeg for nyligt fortælle hende om min og Miras seneste rekord: en hel runde på to km. i hundeskoven - uden pauser! Det er noget, jeg er ret stolt over. Men en stor del af æren tilfalder altså Aktiv Patientstøtte.

 

tommy nielsen aktiv patientstøtte

Tommy fik energien og viljen tilbage

​Leddegigt, diabetes og en dårlige lunge resulterede i konstante indlæggelser for Tommy Nielsen.

​Tidligere kunne 57-årige Tommy Nielsen fra Aalborg have dage, hvor han hverken tog telefonen eller åbnede døren, når nogen bankede på.
Hans leddegigt medførte konstante smerter, og diabetes og en lunge, der konstant klappede sammen, gjorde det bestemt ikke bedre. I den situation havde han ikke lyst til at tale med nogen.

Tommy takkede ja til Aktiv Patientstøtte 

Men for noget tid siden skete der så noget, der radikalt ændrede Tommys liv: Tommy fik et tilbud om at deltage i forskningsprojektet Aktiv Patientstøtte.

Dertil kom en operation, der fik hans lunge til at samarbejde igen, og en ny biologisk medicin gjorde smerterne fra leddegigten mindre udtalte.

Tommy takkede ja til Aktiv Patientstøtte, og det har han bestemt ikke fortrudt.

-Det er lidt svært at forklare, smiler han, men der skete et eller andet med mig, da jeg pludselig sad der og snakkede med en professionel, der var hundrede procent dedikeret til at hjælpe mig. Det gav mig en masse energi, og ikke mindst viljen til at gøre noget.
Én af de ting Tommy gjorde var at finde el-cyklen frem, som ellers var gemt godt af vejen i skuret. Den tilbagelægger han nu dagligt 20 - 25 km på. Dertil kommer, at han er begyndt at svømme, og derudover har været på et seks ugers kursus om smertehåndtering.

Og det har alt sammen noget med de jævnlige opringninger fra sygeplejersken at gøre, fortæller han.

-Ja, for hun er fantastisk til at motivere, og samtidig rigtig god til at holde mig op på de aftaler, vi laver. Dermed er det også hende, der har en stor del af æren for, at jeg nu har meget lettere ved at passe mit arbejde, siger Tommy Nielsen.


Siden er sidst opdateret 07-07-2021
Sundhed

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring