Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | Besuchen Sie unsere deutsche Website Visit our English website |
Region Syddanmark logo, link til forsiden

Sov godt..

..og sov nok. Du bliver et bedre menneske - både kropsligt og følelsesmæssigt – hvis du får nok søvn.

Omvendt er for lidt søvn eller et ustabilt søvnmønster skyld i alt fra dårligt humør og en dårligt fungerende krop til risiko for infektionssygdomme som for eksempel bihulebetændelse eller blærebetændelse.

Beate Vesterskov er psykolog på Neurologisk Ambulatorium på Sydvestjysk Sygehus, hvor hun hjælper patienter med hovedpine-problematikker. Hun møder ind imellem patienter, som fejlagtigt tror, at de har en depression, men hvor det viser sig at være søvnproblemer. Gode råd til søvn

 

Søvn

Voksne skal sove 7-8 timer i døgnet for at fungere optimalt.

- Søvn er livsnødvendig for os. Søvnen fungerer som hjernens vaskehal, hvor affaldsstofferne vaskes ud og giver hjernen mulighed for at fungere godt igen. Der sker også en følelsesmæssig bearbejdning under søvnen, og man styrker sit immunforsvar og opbygger muskler. Hvis man har fået en dårlig nyhed, har man brug for søvnen for at bearbejde noget, der er hårdt, forklarer Beate Vesterskov.

Gå i seng på samme tidspunkt

I disse coronatider, hvor de flestes hverdagsrutiner er sat på standby, kan man også nemt komme til at slække lidt på dét med faste sengetider. Men det er faktisk vigtigt at prøve at holde fast i, selvom man ikke skal op og ud af døren for at nå et tog eller motorvejen inden myldretiden.

Psykolog Beate Vesterskov SVS
 

Hvis du gerne vil være den bedste udgave af dig selv, skal du prioritere din søvn, siger psykolog Beate Vesterskov.

- Der skal være kontinuitet i, hvor længe man er vågen, og hvor længe man sover, så derfor duer det ikke at prøve at indhente søvn i weekenderne. Det er vigtigt at stille et vækkeur og komme op. Søvn styres også af måltider, og derfor er det en god idé ikke at spise sit aftensmåltid for sent. Søvn styres også at motion – kroppen har brug for at blive træt – men det skal helst ikke foregå for tæt på din sengetid. Men rigtig gerne i løbet af dagen, siger Beate Vesterskov.

 

Hvor meget skal vi sove i døgnet?

Vi bliver bedre mennesker – både kropsligt og følelsesmæssigt – når vi sover godt. Men selvom nok søvn er virkelig vigtigt, er det kun 30 procent af os, der sover tilstrækkeligt.
 

Voksne: 7-8 timer

Unge: 8-10 timer

12-årige: 9-10 timer

6-8-årige: 10-12 timer

3-årig: 10-14 timer

Nyfødt: 16-20 timer

Kilde: Vidensråd for forebyggelse

 

 


Siden er sidst opdateret 05-02-2021
Kommunikation

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring