
Mødedato 29-09-2014 kl. 15:00 - 18:00 |
|
Mødested Regionsrådssalen |
|
Deltagere | |
|
|
Afbud |
|
|
|
|
![]() |
Referat |
Sagsnr. | 14/29915 |
![]() |
Resume |
I henhold til den overordnede budgetproces fremlægges forslag til budget 2015-2018 til 2. behandling. |
![]() |
Indstilling |
Forretningsudvalget indstiller: At vedlagte ændringsforslag til budget 2015 og overslagsårene 2016-2018 vedtages. |
Sagsnr. | 14/20569 |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Til orientering. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Til orientering. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/33919 |
![]() |
Resume |
For at fastholde uændret købekraft foretages en regulering af budgetterne for 2014 på baggrund af dels den faktiske udvikling i 2013, dels nye skøn for den forventede udvikling i 2014. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/33088 |
![]() |
Resume |
Regionernes bloktilskud for 2014 reguleres med henvisning til mer-/mindreudgifter som følge af nye eller ændrede love og bekendtgørelser (DUT). |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/33076 |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/22926 |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At samarbejdsaftalen tiltrædes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/3292 |
![]() |
Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-08-2014 |
Afbud: Holger Gorm Petersen. Fraværende: Thyge Nielsen deltog ikke under behandling af punktet. Indstilling tiltrådt. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/525 |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At den ændrede udmøntning af puljen til udvendig vedligeholdelse i 2014 godkendes. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/6066 |
![]() |
Indstilling |
Til drøftelse. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Forretningsudvalget oversendte sagen til drøftelse i regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Punktet blev drøftet. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/20779 |
![]() |
Sagsfremstilling | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jordemoder Birgit Thalwitzer Enghild har ansøgt om en samarbejdsaftale med Region Syddanmark om en privat fødeklinik. Administrationen har efterfølgende været i dialog med jordemoder Birgit Thalwitzer Enghild, og i nedenstående redegøres nærmere for indholdet i fødeklinikken samt den ansøgte samarbejdsaftale. Redegørelsen tager udgangspunkt i de oplysninger, som Birgit Thalwitzer Enghild har givet administrationen.
Indholdet i fødeklinikken og i en evt. samarbejdsaftale Tanken er, at klinikken som udgangspunkt vil være tilgængelig for alle typer af gravide/fødende, hvor der er forventning om normal fødsel til termin m.v. De fødende forventes således primært at komme fra trekantområdet og Vestfyn. Mod syd og vest tænkes klinikken at kunne dække til og med Haderslev og Vejen. Det er forventningen, at klinikken vil kunne varetage de graviditets- og fødselsforløb, der på nuværende tidspunkt gennemføres i regi af Sygehus Lillebælts ordninger vedr. hjemmefødsel og fødsel med kendt jordemoder. Fødsler vil kunne finde sted på klinikken eller som en hjemmefødsel. Den eksisterende klinik er beliggende i Fredericia. Det er planen, at klinikken vil komme til at indeholde to fødestuer og et barselsrum/udslusningsrum, hvor forældre og barn vil have mulighed for et hvil af nogle timers varighed efter fødslen. Der vil ikke være mulighed for egentlig barselshvile på klinikken. I stedet tilbydes et hjemmebesøg efter fødslen. Klinikken vil ikke kunne tilbyde de fødende smertelindring med rygmarvsbedøvelse eller morfin. Ved behov herfor er det planen, at en overførsel til sygehuset typisk vil ske ved, at klinikken ringer til den modtagende sygehusafdeling, som vil sørge for transporten. I nogle tilfælde kan det overvejes, om det vil være mest hensigtsmæssigt, at selve transporten sker i egen bil eller med taxa. Transporttiden til sygehuset i Kolding vil med almindelig kørsel tage ca. et kvarter, med udrykningskørsel ca. 10 minutter. Der vil ikke være en jordemoder til stede på klinikken døgnet rundt. En jordemoder kommer til klinikken efter aftale eller tilkald, og der vil døgnet rundt være en tilkaldevagt. Der vil være kapacitet til, at to fødsler kan finde sted samtidigt i klinikkens regi. Tre faste jordemødre og en vikar forventes tilknyttet klinikken. Der er ønske om at rekruttere medarbejdere, som tidligere har arbejdet på et mindre fødested. Det vil desuden være et krav ved rekrutteringen, at jordemødrene har en maksimal transporttid mellem hjem og klinik på 30 minutter. Birgit Thalwitzer Enghild vil selv have en transporttid til klinikken på ca. 10 minutter. Der vil ikke være nogen børnelæge på klinikken, men der vil være adgang til at sparre med en børnelæge i grænsetilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt en gravid kvinde imødekommer visitationskriterierne for at føde på fødeklinikken. I forhold til den faglige bæredygtighed har regionens chefjordemødre ved en tidligere lejlighed vurderet, at den enkelte jordemoder skal varetage omkring 40 fødsler årligt for at kunne an opretholde en tilstrækkelig rutine. For så vidt angår klinikkens økonomiske bæredygtighed er det vurderingen, at klinikken vil skulle varetage omkring 150-200 fødsler, afhængigt af hvordan det enkelte forløb honoreres. Der vil i udgangssituationen være tale om én klinik beliggende i Fredericia, men en ambition på længere sigt kunne være at etablere tilsvarende klinikker i andre dele af regionen: på Fyn, i Sydvestjylland og Sønderjylland.
Økonomi
Estimeret udgift til privat fødeklinik
Mulige besparelser på sygehusenes fødesteder Nedenstående er estimater på direkte udgifter til aktiviteten samt utensilier (medicinsk udstyr), rengøring, kost og slid på inventar/apparatur. Estimaterne er baseret på anslået timeforbrug for fagpersonale samt for jordemoderkonsultationernes vedkommende på DRG-værdier.
Der vil ud fra ovenstående beregning være en anslået besparelse på fødestedet på 5.588 kr. pr. fødsel, der overgår til privat tilbud. Det svarer til en samlet besparelse på omkring 1 mio. kr. årligt ved en aftale om, at ca. 180 fødsler varetages i privat regi. Den landsgennemsnitlige DRG-takst for en spontan flergangsfødsel er på 27.029 kr. DRG-taksten er et udtryk for en gennemsnitsomkostning, og indeholder derfor også en andel af de samlede udgifter, der er forbundet med en fødsel på et sygehus, herunder bl.a. drift, rengøring og vedligehold af bygninger, afskrivning på medicoteknisk udstyr samt lægefagligt beredskab indenfor obstetrik, pædiatri og anæstesiologi. Disse omkostninger reduceres ikke ved en aftale med en privat fødeklinik om at varetage ca. 180 fødsler om året. Dette skyldes, at regionen fortsat er forpligtet på at stille lokaler og medicoteknisk udstyr til rådighed til de fødende, der vælger at føde på sygehuset. Dertil kommer, at regionen er ansvarlig for at bistå fødeklinikken med det lægefaglige beredskab i forbindelse med fødsler, der finder sted på fødeklinikken, hvis der bliver behov for lægefaglig assistance eller overførsel til sygehuset, eksempelvis i tilfælde af akut kejsersnit eller ved behov for neonatal assistance. [1] [1] Baseret på • 5 timers jordemoderarbejde (inklusive forberedelse, tid på fødestuen, tid forbrugt på barselspleje) á 250 kr. Dette dækker også, såfremt der er andre faggrupper involveret (Sygeplejersker, sekretærer, etc.) • ½ times rengøring på fødestue samt hvilestue á 150 kr. • Udgifter til forplejning i et døgn svarende til 300 kr. • Utensilier og slid på inventar/tekniske hjælpemidler anslået til 500 kr.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger Udvikling i antal fødsler i Region Syddanmark I Region Syddanmark har fødselstallet i perioden 2010-2013 været faldende på alle regionens fødesteder, og der er således tale om et samlet fald på 10,9 % i regionen, hvilket fremgår af nedenstående tabel.
Som det fremgår af nedenstående tabel har antallet af hjemmefødsler i Region Syddanmark ligget på mellem 74 og 125 fødsler i perioden 2008-2013.
Sammenfatning Konsekvenserne ved at indgå en aftale med en privat fødeklinik vil derfor være, at der skal gennemføres besparelser på serviceniveauet i regionens øvrige fødselsforløb for at finansiere udgifterne til fødsler på en privat fødeklinik. Dertil kommer, at Sundhedsstyrelsen udtrykker bekymring for en sådan ordning. Dette skyldes hensyntagen til at sikre en høj faglig kvalitet på fødeområdet samt et ønske om at skabe de rette forudsætninger for et sammenhængende patientforløb med et ensartet højt behandlingsniveau. |
![]() |
Indstilling |
Til drøftelse. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Forretningsudvalget oversendte sagen til drøftelse i regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Punktet blev drøftet. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 12/9186 |
![]() |
Resume |
Der orienteres om erfaringer fra det første år med kliniske etiske komitéer på de somatiske sygehuse i Region Syddanmark. |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-08-2014 |
Afbud: Holger Gorm Petersen. Fraværende: Thyge Nielsen deltog ikke under behandling af punktet. Indstilling tiltrådt. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Til orientering. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Til orientering. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 13/1347 |
![]() |
Resume |
Sundhedskoordinationsudvalget har udarbejdet udkast til sundhedsaftale 2015-2018. Region Syddanmark har fået udkastet i høring. Udkast til høringssvar forelægges til regionsrådets godkendelse. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Sundhedskoordinationsudvalget har udarbejdet et udkast til den sundhedsaftale, der efter sundhedslovens § 205 skal indgås mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, og som vil være gældende i perioden 2015-2018. Udkastet til sundhedsaftale rummer både en politisk og en administrativ del. Den politiske del beskriver vision, principper, målsætninger og udviklingsområder. Den administrative del omhandler en række tværgående temaer (kvalitet, økonomi samt velfærdsteknologi og telemedicin) og de obligatoriske indsatsområder (forebyggelse, behandling og pleje samt genoptræning og rehabilitering). Hertil kommer et kapitel med aftaler om specifikke målgrupper samt afslutningsvis et kapitel om implementering og organisering. Sundhedskoordinationsudvalget har sendt aftaleudkastet i høring. Høringssvar skal afgives senest den 6. oktober 2014. Aftaleudkastet og et resumé heraf er vedlagt. Høringsmaterialet er desuden tilgængeligt på Region Syddanmarks høringsportal: http://www.regionsyddanmark.dk/wm450128 Da Region Syddanmark er blandt høringsparterne, har administrationen udarbejdet vedlagte forslag til høringssvar fra Region Syddanmark. Det er sket med inddragelse af regionens sygehuse og Syddansk Sundhedsinnovation. Hovedemner i forslaget til høringssvar er:
Sundhedskoordinationsudvalget forestår tilretningen af sundhedsaftalen på baggrund af de indkomne høringssvar og godkender efter planen det tilrettede aftaleudkast på sit møde den 17. december 2014. Herefter forelægges aftalen til godkendelse i regionsråd og kommunalbestyrelser.
Sundhedsaftalen skal indsendes til Sundhedsstyrelsens godkendelse senest den 31. januar 2015. - I forbindelse med fokus på "det hele menneske" præciseres det, at der bør være fokus på bolig, job/uddannelse og fritid. - Det er vigtigt, at begrebet "udsatte grupper" beskrives nærmere, når sundhedsaftalens enkeltaftaler omsættes til konkrete initiativer. Preben Friis-Hauge deltog ikke i behandling af punktet. Indstillingen er tilrettet i overensstemmelse med udvalgets beslutning. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Sundhedssamordningsudvalgets indstilling anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 09/3307 |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/15286 |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Til orientering. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Til orientering. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/16891 |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At rapporteringen for 2. kvartal 2014 for kvalitetsfondsprojektet i Kolding godkendes med henblik på videresendelse til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/15285 |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At rapporteringen for 2. kvartal 2014 vedr. kvalitetsfondsprojektet i Aabenraa godkendes med henblik på videresendelse til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/17788 |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Til orientering. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Til orientering. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 07/7307 |
![]() |
Resume |
Region Syddanmark er beliggenhedsregion for SANO i Middelfart (tidligere Center for Sundhed og Træning) og skal derfor godkende centrets revisionspåtegnede regnskab. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At regnskab 2013 for SANO i Middelfart godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 07/7307 |
![]() |
Resume |
Region Syddanmark indgår ifølge Sundhedsloven overenskomst med SANO i Middelfart (det tidligere Center for Sundhed og Træning). I den forbindelse skal regionen godkende budget og takster for centeret. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Gigtforeningen har fremsendt budgetforslag herunder forslag til ny sengedagstakst vedr. 2015 for SANO i Middelfart. SANO er godkendt til at modtage patienter fra hele Danmark efter reglerne for frit sygehusvalg inden for en fastsat økonomisk ramme. Den samlede fritvalgsramme er i budgettet fremskrevet med en fremskrivningsprocent på 1,7 til 13,234 mio. kr. Sammen med de forventede indtægter for ophold, hvortil regionerne giver kaution (0,990 mio. kr.), udgør de forventede indtægter for ophold 14,224 mio. kr. i 2015. Budgetforslaget indebærer forventede nettodriftsudgifter på 14,224 mio. kr. og aktivitet på 7.641 sengedage, hvilket svarer til antallet i budget 2014. Den foreslåede takst for 2015 er beregnet til at stige fra 1.703 kr. til 1.732 kr., hvilket svarer til en stigning på 1,7 pct. fra 2014 til 2015. Godkendelse af det fremlagte budgetforslag betyder en samlet driftsudgift i 2015 på 15,693 mio. kr., som delvist dækkes af med betalinger fra regionerne på 14,224 mio. kr. og delvis med andre driftsindtægter på 1,469 mio. kr. Andre driftsudgifter dækket over bl.a. bassin lejeindtægter og indtægter fra selvbetalende patienter. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At budgettet for SANO i Middelfart for 2015 på 15,693 mio. kr. godkendes. At sengedagstaksten for 2015 på 1.732 kr. godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 14/32018 |
![]() |
Resume |
Styringsaftalen udgør sammen med Udviklingsstrategien rammeaftalen mellem kommuner og regionen for det sociale område. Styringsaftalen for 2014 er i forsommeren behandlet administrativt og skal være politisk godkendt i kommunerne og regionen i Syddanmark senest den 15. oktober 2014. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud som Styringsaftalen omfatter. Alle regionens tilbud er omfattet af Styringsaftalen. Styringsaftalen sikrer, at der tages stilling til de styringsmæssige forhold ved kommunernes køb og salg af pladser, samt regionens salg af pladser. Styringsaftalens formål er desuden at sikre klare spilleregler for samarbejdet mellem køber og sælger. Styringsaftalen for 2015 deler ambition med Udviklingsstrategien for 2015 om, at det specialiserede socialområde skal fastholde og udvikle det høje faglige niveau samtidig med, at det skal drives på et lavere omkostningsniveau. Styringsaftalen for 2015 har samme form som Styringsaftalen for 2014. Der er udover redaktionelle ændringer foretaget følgende justeringer/præciseringer:
Der forventes en ny takstbekendtgørelse pr. 1. januar 2015, og den forventes offentliggjort i det tidlige efterår 2014. De forventede ændringer er indarbejdet i Styringsaftalen for 2015. Hvis det efter offentliggørelsen vurderes nødvendigt, udarbejdes der efterfølgende et tillæg til Styringsaftalen, som forelægges til politisk godkendelse. Styringsaftalen skal være politisk godkendt i regionen og kommunerne senest den 15. oktober 2014. På grund af tidsfristen er sagen først behandlet i forretningsudvalget, og herefter i psykiatri – og socialudvalget den 19. september 2014. Udvalgets beslutning vil således foreligge inden møde i regionsrådet. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At Styringsaftalen for 2015 godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Enhedslisten kunne ikke anbefale indstillingen. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
For indstillingen stemte 38 (Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Holger Gorm Petersen). 2 stemte imod indstillingen (Enhedslisten). Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/31654 |
![]() |
Resume |
Middelfart Kommune er i gang med et naturforbedringsprojekt i Ejby mose, hvor regionen ejer noget af jorden, som er fordelt på flere matrikler. Der forslås i den forbindelse, at der foretages et vederlagsfrit mageskifte mellem en del af jordlodderne, således at regionens jord samles på en matrikel. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Middelfart Kommune er i gang med et EU-støttet projekt i Ejby Mose. Kommunen vil lave området til et naturforbedringsprojekt, der samtidig gør en del af mosen til et tilgængeligt område for egnens borgere. Der vil i projektet indgå flere områder med stier og shelters, samt afgræsning på dele af de jordarealer der er i mosen. På den del regionen ejer, ønsker man afgræsning, da arealet egner sig godt til det. Derudover ønsker man, at lodsejerne har mulighed for at bytte lodder og dermed få jord, der ligger i umiddelbar forlængelse af hinanden. Region Syddanmark ejer matr.nr. 4h og 66a Kindstrup by, Gelsted. I området ligger Kingstrup, som er en afdeling under Center for Senhjerneskade. Kingstrup er et højtspecialiseret tilbud for personer over 18 år med erhvervet hjerneskade, primært frontalskadede. Der er 12 pladser på hhv. dag og døgn. I forbindelse med Middelfart Kommunes natur/miljøprojekt i Ejby-Kingstrup Mose ønskes det, at der foretages jordomlægninger, hvilket kan beskrives således: Region Syddanmark afgiver matr.nr. 66a Kindstrup By, Gelsted og modtager et tilsvarende areal fra en anden lodsejer matr.nr. 9e smst. Herefter vil Region Syddanmarks areal i mosen alene bestå af én lod, som vil blive benævnt med matr.nr. 4h. Samtidig ønskes vejadgangen til matr.nr. 4h ændret. Den nordsydgående vej over matr.nr. 38 til matr.nr. 4h ønskes slettet, og der ønskes udlagt ny vej. Hidtil har Kingstrup ikke brugt området, men ved det projekt Middelfart Kommune ønsker gennemført, ses mulighed for, at området bliver lettere tilgængeligt, også for stedets borgere. Kingstrup vil kunne anvende området ved mosen til udflugter og gåture. Jorden ligger et par kilometer fra institutionen. Der er ikke tale om at udvide arealet, men omlægningerne skal ske for at samle regionens areal i én lod, som skal være en del af et græsningsområde, frem for nu, hvor regionens areal er delt i to separate lodder. Der har været afholdt møde med Middelfart Kommune, hvor projektet er blevet gennemgået. På baggrund af dette møde vurderes det, at regionen ved at indgå aftalen vil støtte et naturprojekt, der vil kunne gavne dels centerets borgere samt områdets øvrige borgere, da mosen vil blive mere tilgængelig med mulighed for, på anlagte stier, at gå ture, nyde naturen osv. Omlægningerne foretages vederlagsfrit og har i øvrigt ikke andre økonomiske konsekvenser. Sagen er på som orienteringspunkt til psykiatri- og socialudvalgets møde den 19. september 2014. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At gennemførelse af mageskiftet godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/1070 |
![]() |
Resume |
Af Vækstpartnerskabsaftalen 2013 med regeringen og i Syddansk Vækstforums handlingsplan for 2014-15 fremgår det, at der skal arbejdes for dansk deltagelse i et Knowledge and Innovation Community (KIC). På den baggrund deltager Region Syddanmark sammen med bl.a. Syddansk Universitet i det europæiske konsortium LifeKIC, som den 10. september 2014 har indsendt en ansøgning til European Institute of Innovation and Technologies (EIT). |
![]() |
Sagsfremstilling |
Af Vækstpartnerskabsaftalen 2013 med regeringen og i Syddansk Vækstforums handlingsplan for 2014-15 fremgår det, at der skal arbejdes for dansk deltagelse i et Knowledge and Innovation Community (KIC) inden for sund levevis og aktiv aldring. På den baggrund deltager Region Syddanmark sammen med Syddansk Universitet i det europæiske konsortium LifeKIC. Konsortiet LifeKIC er ledet af Skotland og har - udover Syddanmark og Skotland - knudepunkter i Baskerlandet/Galicien, Dresden, Lombardiet og Amsterdam. Ud over de 6 knudepunkter er der tilknyttet partnere i Frankrig, Polen og Tjekkiet, som på sigt får mulighed for at blive knudepunkter i LifeKIC. Med ansøgningen ønsker Region Syddanmark at indgå som partner i et centralt knudepunkt i et førende europæisk videns- og innovationsdrevet partnerskab, som sammenbringer kompetencer inden for teknologi, forskning og det private erhvervsliv med henblik på at producere ny innovation. Hvis LifeKIC konsortiet vinder udbuddet, vil de 6-8 knudepunkter over en periode på 7-15 år kunne ansøge om midler fra EIT. EIT midlerne vil udgøre 25 pct. af LifeKICs samlede budget, som forventes at være på mellem EUR 100-200 mio. årligt. De resterende 75 pct. skal finansieres af parterne selv, bl.a. gennem private midler, nationale/regionale midler og bidrag fra EU (dog ikke fra EIT). Midlerne vil primært komme fra allerede eksisterende projekter inden for området. LifeKIC konsortiet vil arbejde for at imødekomme nogle af de største samfundsmæssige udfordringer inden for social- og sundhedsområdet gennem fokus på initiativer inden for entreprenørskab, uddannelse, forskning og innovation i produkter og services. Der lægges således op til aktiviteter, der blandt andet understøtter:
I LifeKIC-ansøgningen er der stor fokus på forretningsmodellen bag innovationspartnerskabet samt de forventede effekter for vidensniveauet, beskæftigelsen og den økonomiske vækst på tværs af Europa. Det tilstræbes at skabe et innovationsmiljø, som er økonomisk selvbærende på længere sigt bl.a. gennem intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR). Ansøgningen er udarbejdet i LifeKIC-konsortiet og er indsendt den 10. september 2014. Resumé af ansøgningen er vedlagt som bilag 1. Syddansk Vækstforum behandler den 25. september 2014 en ansøgning fra Syddansk Universitet om at få afsat en økonomisk ramme på 10 mio. kr. fra de regionale erhvervsudviklingsmidler, som LifeKIC konsortiet efterfølgende kan søge om at få udmøntet til konkrete initiativer, såfremt LifeKIC vinder KIC’et. Vækstforums indstilling vil blive forelagt regionsrådet til godkendelse. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At Region Syddanmarks deltagelse i LifeKIC-konsortiets ansøgning til EIT om at etablere et KIC inden for innovation i sund levevis og aktiv aldring godkendes. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 21-08-2014 |
Indstilling tiltrådt. Peter Kofod Poulsen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/25496 |
![]() |
Resume |
Der er én ansøgningsrunde til kulturpuljen i 2014. Den samlede pulje er på 8,4 mio. kr., inkl. overførsler og mindre forbrug på tidligere projekter til tematiske satsninger, til H.C. Andersen aktiviteter og den afsatte pulje til Dybbøl-aktiviteter. Til ansøgningsrunden i juni 2014 er der indkommet 14 ansøgninger til tematiske satsninger. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Temaet for ansøgningsrunden i juni 2014 er tematiske kultursatsninger (kultur og historie, kultur og natur, kultur og design og kultur og oplevelser), der kan søges af kommunerne og partnere i de fire byregioner; Fyn, Sydvestjylland, Sønderjylland og Trekantområdet. Der lægges vægt på, at kulturmidlerne også fremmer projekter i mindre bysamfund. Det forudsættes, at kommunerne samarbejder på tværs inden for byregionerne. Der er indkommet 14 ansøgninger, og der søges om i alt 13.615.000 kr. Ansøgere er både byregioner, kulturregioner, kommuner og foreninger. Projekterne er vurderet ud fra kulturpuljens retningslinjer med fokus på de enkelte temaer:
Administrationen har vurderet, at otte ansøgninger bidrager til at opfylde regionens kriterier for tilskud til kulturprojekter. Samtidig vurderes det, at de resterende fem projekter kun delvist lever op til kriterierne. En ansøgning er trukket tilbage. Administrationens indstilling ift. til beløbsmæssig fordeling af tilskud til de 8 projekter fremgår af bilag 1. Udvalget for Regional Udvikling har behandlet sagen den 11. august 2014. Udvalget besluttede at indstille 7 projekter til at modtage tilskud fra kulturpuljen, samt at ændre på den beløbsmæssige fordeling af tilskud i forhold til enkelte af projekterne. Udvalgets beslutning fremgår nedenfor, og fremgår ligeledes af bilag 1. Indstillingen i sagen er ændret i overensstemmelse udvalgets beslutning. Tilsammen er de 7 projekter indstillet til 5.187.500 kr. til bevilling fra Region Syddanmarks Kulturpulje. Følges indstillingerne, vil der ikke være yderligere kulturpuljemidler til tematiske satsninger i 2014. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles:
At ansøgningen "Trekantområdets Festuge 2014 og 2015", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 1.400.000 kr.
At ansøgningen "Filmvæksthus i Tønder – Filmby Vest", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 990.000 kr.
At ansøgningen "At the Castle – en multikulturel Festival", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 800.000 kr.
At ansøgningen "Udvikling af Lysfesten i Haderslev kommune", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 250.000 kr.
At ansøgningen "Carl Nielsen Fejringen 2015", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 600.000 kr.
At ansøgningen "Kulturen som redskab til at mestre det gode liv", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 147.500 kr.
At de resterende 6 ansøgninger modtager afslag om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje. |
![]() |
Beslutning i Udvalget for Regional Udvikling den 11-08-2014 |
Udvalget indstiller over for regionsrådet:
At ansøgningen "Trekantområdets Festuge 2014 og 2015", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 1.400.000 kr.
At ansøgningen "Wadden Tide – udtryk, der sætter aftryk", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 1.000.000 kr.
At ansøgningen "Filmvæksthus i Tønder – Filmby Vest", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 990.000 kr.
At ansøgningen "At the Castle – en multikulturel Festival", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 800.000 kr.
At ansøgningen "Udvikling af Lysfesten i Haderslev kommune", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 250.000 kr.
At ansøgningen "Carl Nielsen Fejringen 2015", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 600.000 kr.
At ansøgningen "Kulturen som redskab til at mestre det gode liv", modtager tilsagn om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje på 147.500 kr.
At de resterende 6 ansøgninger modtager afslag om støtte fra Region Syddanmarks Kulturpulje. Preben Friis-Hauge deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Enhedslisten kunne ikke anbefale indstillingen. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstilling tiltrådt. Enhedslisten stemte imod. Hans Philip Tietje og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. Niels Erik Søndergaard deltog delvist i behandling af punktet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/29862 |
![]() |
Resume |
Regionsrådet skal fastlægge temaer for uddannelsespuljen i 2015. Styregruppen for Syddansk Uddannelsesaftale anbefaler de to temaer ”Udbredelse af best practice” og ”Flere drenge på videregående uddannelse efter studentereksamen”, som udgangspunkt for uddannelsespuljen 2015, fordelt på to ansøgningsfrister. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Administrationen anbefaler, at regionsrådet allerede nu fastlægger temaer for uddannelsespuljen i 2015. Det vil give mulige ansøgere bedre tid til at udarbejde gode ansøgninger, hvis tema og ansøgningsfrist er kendt tidligst muligt i processen. Temaerne er et af kriterierne for uddannelsespuljen. Syddansk Uddannelsesaftale er Region Syddanmarks samlede uddannelsessatsning, der med udgangspunkt i ungdomsuddannelserne samler alle aktører: Kommuner, uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv med flere om at nå målsætningerne om at:
På det seneste møde i styregruppen for Syddansk Uddannelsesaftale den 17. juni 2014, blev temaerne for uddannelsespuljen 2015 drøftet, og på den baggrund anbefaler Styregruppen, at regionsrådet vedtager to temaer for puljen i 2015. Forslagene bygger på regionsrådets Handlingsplan 2014-15 og Uddannelsesbarometret 2013, der peger på en række udfordringer i forhold til at indfri målsætningerne i regionsrådets uddannelsesstrategi. Styregruppen for Syddansk Uddannelsesaftale anbefaler regionsrådet nedenstående temaer og ansøgningsfrister til uddannelsespuljen for 2014: 1. Ansøgningsfrist medio marts 2015 Implementering af best practice fra eksisterende projekter og af videnbaserede metoder mv., med henblik på at opnå øget effekt af den samlede indsats på uddannelsesområdet. Temaet retter sig mod alle tre mål i Syddansk Uddannelsesaftale. 2. Ansøgningsfrist medio september 2015 Sikre at flere drenge tager en videregående uddannelse efter studentereksamen (STX, HHX, HTX, EUX og HF), med udgangspunkt i forventet efterspørgsel efter arbejdskraft. Baggrund for forslag til temaer Udbredelse af best practice Budskabet fra rigtig mange projekter er, at det er svært at udbrede det, der er udviklet – i særlig grad på skoler der ikke har deltaget. Styregruppen er meget optaget af, at denne del styrkes, og det er derfor et initiativ i handlingsplanen. F.eks. på Science-området udvikles der/er der udviklet en række rigtig gode undervisningsforløb, som er skræddersyet til, at lærerne bare kan bruge dem, men det sker ikke i tilstrækkeligt omfang. Dermed opnås ikke den optimale effekt af de investerede midler. Midlerne skal gå til tilpasning og implementering af de udviklede tiltag – ikke til pjecer, markedsføring mv.
Flere drenge på videregående uddannelse efter studentereksamen Her er to af udfordringerne, dels at mange færre drenge end piger tager en videregående uddannelse (26% af de 30-39 årige mænd vs. 40% af kvinderne), og dels at kun 73,3% af drengene er i gang med en videregående uddannelse 27 mdr. efter, at de har taget en studentereksamen. Temaerne vil være udgangspunkt for Uddannelsespuljen 2015, da det er et af flere kriterier, som ansøgningerne vurderes ud fra. Administrationen vil fastlægge de konkrete ansøgningsfrister for Uddannelsespuljen 2015 administrativt under hensyntagen til mødekalender for udvalg og regionsråd. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At de to temaer for Uddannelsespuljen 2015, fordelt med to ansøgningsrunder, godkendes. |
![]() |
Beslutning i Udvalget for Regional Udvikling den 11-08-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Preben Friis-Hauge deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 12/2560 |
![]() |
Resume |
Regionsrådet har på mødet den 16. december 2013 besluttet at påbegynde planprocessen for 6 tillæg for sand grus og sten til ”Råstofplan 2012”. På denne baggrund anbefales Forslag til tillæg nr. 4 for et råstofgraveområde ved Ødis-Taps i Kolding Kommune fremlagt i offentlig høring i 8 uger. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Regionen har til opgave at gennemføre en kortlægning af råstoffer og etablere den overordnede planlægning af den fremtidige indvinding. Det skal samtidig sikres, at der er balance mellem behovet for at skabe vækst og udvikling og hensynet til natur, miljø og levevilkårene for befolkningen lokalt, hvor råstofferne udvindes. Råstofplanen er et led i at skabe denne balance. Ved udarbejdelsen af ”Råstofplan 2012”, blev det tilstræbt at udlægge graveområder svarende til efterspørgslen på råstoffer i de kommende 24 år (to planperioder) i hvert af delområderne Sønderjylland, Sydvestjylland, Trekantområdet og på Fyn. Råstofplanen viser, at regionen som helhed har ressourcer til at dække behovet i de kommende 24 år, men opgørelsen for de 4 delområder viser også, at ressourcerne er meget skævt fordelt. Som følge af dette, er der i råstofplanens retningslinjer åbnet for at udarbejde tillæg til råstofplanen i de dele af regionen, hvor der forudses en mangelsituation. Området Ejerne af matr.nr. 1d og 1h Brænore By, Taps, har foreslået at udlægge et nyt graveområde på 16 ha på de to matrikler. Området ligger i Kolding Kommune ca. 3 km fra landevejen mellem Kolding og Christiansfeld og 7,5 km til nærmeste motorvejstilkørsel. Området er i dag primært landbrugsjord. Langs den sydøstlige afgrænsning løber en å beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3. I Sydvestjylland og i Trekantområdet er der et behov for yderligere graveområder til sikring af råstofforsyningen. Administrationen vurderer, at det ansøgte kan medvirke til at dække efterspørgslen efter råstoffer i Vejen og Kolding Kommuner. Der er få andre sektorinteresser inden for det ansøgte areal og relativ stor afstand til nærmeste samlede bebyggelse. Administrationen vurderer, at de miljømæssige gener og risici ved råstofindvinding kan imødekommes med vilkår for indvinding og efterbehandling. Miljø og Råstoffer har udarbejdet en strategisk miljøvurdering for forslaget til graveområde, der svarer til det ansøgte. Resultatet er beskrevet i vedlagte forslag til plantillæg.
Planprocessen Herefter udarbejder regionsrådet et forslag til råstofplantillæg. Det er først i denne fase, at hensyn til andre interesser afvejes. Administrationens udkast til dette forslag til plantillæg fremlægges nu for regionsrådet. Hvis regionsrådet vedtager forslaget, skal det fremlægges i offentlig høring i 8 uger. Samtidig med offentliggørelse vil forslaget blive udsendt til partshøring hos lodsejere, der har ejendomme indenfor det planlagte graveområde og beboere i nærmeste boliger. På baggrund af høringssvarene foretages evt. ændringer i forslag til råstofplantillæg, hvorefter regionsrådet beslutter, om det justerede forslag til råstofplantillæg skal vedtages endeligt. Afgørelsen i regionsrådet kan påklages til Miljø- og Naturklagenævnet, dog kun vedrørende retlige forhold. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At forslag til tillæg nr. 4 til ”Råstofplan 2012” for et graveområde ved Ødis-Taps i Kolding Kommune udsendes i offentlig høring i 8 uger. |
![]() |
Beslutning i Udvalget for miljø, jordforurening og råstoffer den 28-08-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Mette Bossen Linnet deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/579 |
![]() |
Resume |
Vækstforums Formandskab har behandlet en række sager, der indstilles til endelig beslutning i regionsrådet. |
![]() |
Sagsfremstilling |
På Vækstforums møde 4. april 2013 besluttede Vækstforum at bemyndige Vækstforums formandskab til at indstille projekter til bevilling fra EU’s Socialfond og Regionalfond i den resterende strukturfondsperiode for 2007-13, hvor det er muligt at indstille tilbageløbsmidler til fondene.
Vækstforums besluttede samtidig at bemyndige Vækstforums formandskab til at indstille til regionsrådet om eventuel medfinansiering fra de regionale erhvervsudviklingsmidler på maksimalt 1 mio. kr. Vækstforum træffer fortsat beslutning om indstilling til regionsrådet vedrørende ansøgninger om medfinansiering fra de regionale erhvervsudviklingsmidler på mere end 1 mio. kr. Tillægsbevilling til Oplevelsernes Academy. Der er søgt under forretningsområdet oplevelseserhverv. Sagen er under behandling i Erhvervsstyrelsen vedr. EU-strukturfondsmidlerne. Tillægsbevilling til LEC 2.0. Der er søgt under forretningsområdet Bæredygtig Energi. Sagen er under behandling i Erhvervsstyrelsen vedr. EU-strukturfondsmidlerne. Tillægsbevilling til projekt DesignVÆKST (Designandelen). Der er søgt under forretningsområdet Oplevelseserhverv. Der foreligger tilsagn fra Erhvervsstyrelsen vedr. EU-strukturfondsmidlerne. Tillægsbevilling til TEK Innovation. Der er søgt under alle forretningsområder. Der foreligger tilsagn fra Erhvervsstyrelsen vedr. EU-strukturfondsmidlerne. Tillægsbevilling til Innovirk, Den Innovative Virksomhed. Der er søgt under den særlige indsats for kompetenceudvikling. Sagen er under behandling i Erhvervsstyrelsen vedr. EU-strukturfondsmidlerne.
|
![]() |
Indstilling |
Vedr. tillægsbevilling til Oplevelsernes Academy indstiller Vækstforums formandskab: At det forudsættes, at projektet formidler deres erfaringer skriftligt og gør disse tilgængelige for erhvervet og for fremtidige kompetenceudviklingsindsatser, samt at disse stilles til rådighed for offentligheden. At det forudsættes, at projektet indgår i Syddansk Vækstforums porteføljestyring. Dette indebærer, at projektet i samarbejde med Vækstforumsekretariatet som et minimum hvert halve år følger op på projektets fremdrift i forhold til økonomi, aktiviteter og opnåede resultater og effekter, dels at projektet medvirker i en ekstern midtvejs – og slutevaluering (på nuværende tidspunkt er midtvejsevalueringen gennemført.) At det forudsættes, at projektet leverer de i ansøgningen og resultatkontrakten beskrevne aktiviteter, resultater og forventede effekter. Vedr. tillægsbevilling til LEC 2.0 indstiller Vækstforums Formandskab: At projektet bevilges støtte fra de regionale erhvervsudviklingsmidler afsat i 2014 på 213.875,00 kr. – bevillingen kan max. udgøre 25 % af de godkendte støtteberettigede udgifter på i alt 236.000,00 kr. i perioden frem til 31. december 2014 og 75 % af de godkendte støtteberettigede udgifter på i alt 206.500,00 kr. i perioden 1. januar 2015 til 31. august 2015. At det forudsættes, at de resultater og den viden, der opnås via projektet, stilles til rådighed for offentligheden, at projektet indgår i Syddansk Vækstforums porteføljestyring. Dette indebærer, at projektet i samarbejde med vækstforumsekretariatet løbende hvert halve år følger op på projektets fremdrift i forhold til økonomi, aktiviteter og opnåede resultater og effekter, dels at projektet medvirker i en ekstern slutevaluering. At det forudsættes, at projektet leverer de i ansøgningen beskrevne aktiviteter, resultater og forventede effekter. Vedr. tillægsbevilling til projekt DesignVÆKST (Designandelen) indstiller Vækstforums formandskab: At projektet bevilges yderligere støtte fra de regionale erhvervsudviklingsmidler afsat i 2014 på 525.000 kr. – merbevillingen kan maksimalt udgøre 25 % af de godkendte støtteberettigede udgifter. At det forudsættes, at Erhvervsstyrelsen godkender, at projektperioden forlænges til 31. januar 2015. At det forudsættes, at de resultater og den viden, der opnås via projektet stilles til rådighed for offentligheden. At aktiviteterne i forlængelsesperioden koordineres med de relevante parter inden for design og kreative erhverv, og at ansøger fremsender en plan for dette til Vækstforumsekretariatet inden start på forlængelsesperioden 1. september 2014, At de hidtil gældende vilkår for projektet i øvrigt fastholdes. Vedr. tillægsbevilling til TEK Innovation indstiller Vækstforums formandskab: At projektet bevilges yderligere støtte fra de regionale erhvervsudviklingsmidler afsat i 2014 på 187.500 kr. – bevillingen kan maksimalt udgøre 25 % af de godkendte støtteberettigede udgifter. At projektet forlænges til 31. marts 2015. At de hidtil gældende vilkår for projektet i øvrigt fastholdes.
Vedr. tillægsbevilling til Innovirk, Den Innovative Virksomhed indstiller Vækstforums formandskab: At projektet bevilges yderligere støtte fra de regionale erhvervsudviklingsmidler afsat i 2014 på 750.000 kr. – bevillingen kan maksimalt udgøre 25 % af de godkendte støtteberettigede udgifter til merbevillingen. At sekretariatet bemyndiges til at udmønte aktuelt rådighedsbeløb under socialfondens prioritet 1 og efterfølgende udmønte tilbageløb til denne prioritet til projektet. At projektet forlænges til 30. april 2015. At de hidtil gældende vilkår for projektet i øvrigt fastholdes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 11/21747 |
![]() |
Resume |
Som afslutning på 150-års markeringen af krigen i 1864 og Slaget ved Dybbøl foreslås det, at der afsættes en ramme på 150.000 kr. af de resterende strategiske kulturmidler afsat til Dybbøl 2014 til udgivelse af en bog, der dokumenterer markeringen og sætter fokus på det dansk-tyske samarbejde. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Markeringen af 150-året for krigen i 1864 og Slaget ved Dybbøl har været Region Syddanmarks store satsning i 2014 i forhold til det dansk-tyske samarbejde. Markeringen har tiltrukket sig stor opmærksomhed, både nationalt og syd for grænsen. Det bevidner bl.a. de 15.000 besøgende på Dybbøl Banke den 18. april. Det foreslås, at Region Syddanmark, som afslutning på Dybbøl 2014, udgiver en bog. Formålet med bogen er på den ene side at dokumentere året i ord og billeder, herunder ikke mindst den officielle markering den 18. april, og på den anden side, at sætte fokus på det gode dansk-tyske samarbejde og dets potentiale, som Dybbøl 2014 er et vigtigt eksempel på. Målgruppen er primært samarbejdspartnere, der har været involveret i Dybbøl 2014, men også aktører i den Dansk-Tyske Region samt borgere i Region Syddanmark. Det foreslås derfor, at der afsættes en ramme på 150.000 kr. til trykkeomkostninger og ekstern bistand af de resterende strategiske kulturmidler 2012-2014, som er afsat til markeringen af Dybbøl 2014. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At der afsættes en ramme på 150.000 kr. af den pulje på 2 mio. kr. af de strategiske kulturmidler 2012-2014, afsat ved budgetforlig 2014, til en bogudgivelse som afslutning på Dybbøl 2014-markeringen. |
![]() |
Beslutning i Udvalget for dansk-tysk samarbejde den 29-08-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Bente Gertz og Peter Kofoed Poulsen deltog ikke i sagens behandling |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 14/30199 |
![]() |
Resume |
Region Syddanmark er, af Statens Arkiver, blevet indberettet til Statsforvaltningen for manglende varetagelse af arkivmæssige hensyn. Regionsrådet er i den forbindelse blevet anmodet om, at afgive en udtalelse til sagen inden den 15. oktober 2014. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Statens Arkiver igangsatte i efteråret 2012 et tilsyn med Region Syddanmarks IT-systemer og sygehusenes papirarkivalier. Som opfølgning på Statens Arkivers tilsyn med Region Syddanmark, modtog regionen i oktober 2012 en række spørgsmål vedrørende papirarkivalier. Spørgsmålene vedrørte en række sygehuse i regionen: Fåborg Sygehus, Kolding Sygehus, Gram Sygehus, Nyborg Sygehus, Ribe Sygehus, Ringe Sygehus og Ærø Sygehus. Spørgsmålene til de enkelte sygehuse kan ses i det vedhæftede bilag. Region Syddanmark og Statens Arkiver har siden oktober 2012 været i dialog omkring besvarelse af spørgsmålene. Statens Arkiver sendte den 21. marts 2014 et brev til Region Syddanmark omkring manglende svar på en række spørgsmål vedrørende papirarkivalier. I brevet blev Region Syddanmark anmodet om at fremkomme med et tilfredsstillende svar inden den 1. maj 2014. Statens Arkiver konstaterede i maj 2014, at der endnu ikke var modtaget et tilfredsstillende svar på spørgsmålene vedrørende papirarkivalierne. Som følge af den manglende opfyldelse, er Region Syddanmark i juni 2014 blevet indberettet til Statsforvaltningen for manglende varetagelse af arkivmæssige hensyn. Statsforvaltningen har i den forbindelse anmodet regionsrådet om, at afgive en udtalelse til sagen inden den 15. oktober 2014. Administrationen har efterfølgende arbejdet på at få løst sagen. I den forbindelse har administrationen været i løbende dialog med de omhandlende sygehuse og Statens Arkiver med det formål at få besvaret de stillede spørgsmål på tilfredsstillende vis snarest muligt. Dialogen med de enkelte sygehuse og Statens Arkiver er fortsat i gang. For så vidt angår Ribe Sygehus og Kolding Sygehus er det allerede blevet tilkendegivet fra Statens Arkiver, at spørgsmålene er besvaret på tilfredsstillende vis. Der arbejdes fortsat på, at få besvaret spørgsmålene vedr. Gram Sygehus, Fåborg Sygehus, Nyborg Sygehus, Ringe Sygehus og Ærø Sygehus. Det forventes, at de resterende spørgsmål vil blive besvaret på tilfredsstillende vis senest ved udgangen af 2014. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At udkastet til udtalelse til Statsforvaltningen i forbindelse med Region Syddanmarks manglende varetagelse af arkivmæssige hensyn godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 17-09-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Karsten Hønge, Bo Libergren og Lasse Krull deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstillingen tiltrådt. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/27214 |
![]() |
Resume |
Lovgrundlaget for oprettelse og drift af lokale aktionsgrupper er nu på plads, og der skal i 2014 etableres nye lokale aktionsgrupper i den syddanske region. Regionsrådet har i denne programperiode mulighed for at udpege et eller flere medlemmer til bestyrelserne for de lokale aktionsgrupper i Syddanmark, og det anbefales at der udpeges suppleanter hertil. Det foreslås desuden at drøfte nedsættelse af forum for regionsrådets repræsentanter i LAG bestyrelserne og at udpege en koordinator til dette forum. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (MBBL) er i gang med at etablere en række nye lokale aktionsgrupper (LAG’er). Det skyldes, at de lokale aktionsgrupper er trådt ind i en ny programperiode for EU’s landdistriktsprogram 2014-2020. Det betyder, at de 57 gamle lokale aktionsgrupper i Danmark er under afvikling, og at der kan etableres 26 nye aktionsgrupper. I Region Syddanmark afvikles 19 LAG’er, og der kan oprettes 8 nye. Regionsrådet blev den 26. maj 2014 orienteret om den nye organisering på LAG området, der også betyder at Esbjerg og Vejle kommuner udgår som LAG områder. Det er fortsat uklart, om der kan oprettes Fiskeri LAG’er. Baggrund Lokale aktionsgrupper er lokalt forankrede foreninger, som skal skabe udvikling og innovation i landdistrikterne ved blandt andet at tildele tilskudsmidler til projekter. LAG’er er udpeget af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og modtager midler fra EU’s landdistriktsprogram. Hver aktionsgruppe får et budget fra ministeriet og EU, som går til dels at støtte lokale projekter, dels til at drive foreningen. Lovgrundlag for oprettelse og drift af LAG Ministeriet har udarbejdet ny bekendtgørelse om tilskud til oprettelse og drift af LAG under landdistriktsprogrammet. Det fremgår af bekendtgørelsens § 7, at det er muligt for regionsrådet at udpege et eller flere medlemmer af de enkelte LAG bestyrelser. Dog må hvert af følgende fire grupper højst udgøre 49 % af bestyrelsen: 1) Lokale borgere 2) Lokale virksomheder, erhvervsorganisationer og fagforeninger 3) Lokale natur-, miljø-, kultur-, borger- og fritidsforeninger 4) Offentlige myndigheder I bekendtgørelsen fremgår desuden følgende vedr. udpegning: § 7, stk. 5: Der skal tilstræbes en ligelig køns- alders- og geografisk fordeling i bestyrelsen. § 7, stk. 6: Bestyrelsen skal bestå af et ulige antal medlemmer, dog mindst 7 Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har mundtligt meddelt, at koordinering af ovenstående principper skal foregå lokalt i den enkelte LAG af hensyn til bottom up princippet. Regionsrådet er således ikke garanteret, at personer der udpeges, bliver medlemmer af LAG bestyrelserne. Udpegning af bestyrelsesmedlemmer I den tidligere programperiode kunne regionsrådet og Vækstforum i forening udpege et medlem af LAG-bestyrelserne i Syddanmark. Efter ny bekendtgørelse er vedtaget kan både regionsrådet og Vækstforum udpege et eller flere medlemmer til de enkelte LAG-bestyrelser. Der er truffet formandsbeslutning om, udpegning af foreløbige medlemmer til LAG’erne af hensyn til de regionale bestyrelsesmedlemmers mulighed for at deltage i den strategiproces, der allerede er startet i LAG’erne. Af bekendtgørelsen fremgår der ikke noget om udpegning af suppleanter for regionsrådets repræsentanter i LAG-bestyrelserne, men Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har mundtligt anbefalet, at regionsrådet udpeger suppleanter for at sikre kontinuerlig repræsentation fra regionsrådet. Der har også i den tidligere periode været udpeget suppleanter. I Region Syddanmark kan der etableres LAG’er i følgende områder: 1. Billund og Vejen 2. Fanø og Varde 3. Haderslev og Tønder 4. Sønderborg og Aabenraa 5. Nordfyn, Middelfart, Kerteminde og Assens 6. Svendborg, Faaborg-Midtfyn og Nyborg 7. Langeland, Læsø, Samsø og Ærø 8. Småøerne (12 ud af 27 småøer ligger i Syddanmark) Godkendelse af lokale udviklingsstrategier Det videreføres i bekendtgørelsen, at regionsrådet inden for en frist på 14 dage godkender om LAG’ernes lokale udviklingsstrategier er i overensstemmelse med den regionale udviklingsstrategi og erhvervsudviklingsstrategi. Af hensyn til den korte tidsfrist foreslås det, at administrationen ligesom i den tidligere periode bemyndiges til at godkende de lokale udviklingsstrategier. Forum for regionsrådets repræsentanter i LAG-bestyrelser Regionsrådet har i de to foregående valgperioder nedsat et forum bestående af rådets repræsentanter i de lokale aktionsgrupper under landdistrikts- og fiskeriprogrammet. Det foreslås at drøfte nedsættelse af dette forum og at regionsrådet udpeger en koordinator, som sammen med administrationen tilrettelægger arbejdet i LAG-forum. Formålet med dette forum har været at give mulighed for: - at udveksle erfaringer fra bestyrelsesarbejdet; - at ajourføre viden om EUs landdistriktsprogram, EUs fiskeriudviklingsprogram og regionens strategier; - at diskutere strategiernes betydning for bestyrelsesarbejdet. Fremadrettet proces De lokale aktionsgrupper skal indsende udkast til en lokal udviklingsstrategi til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter senest den 1. december 2014. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at regionsrådet: Udpeger medlemmer og suppleanter til de otte LAG’er i Syddanmark. Bemyndiger administrationen til inden for den korte tidsfrist at godkende, hvorvidt de lokale udviklingsstrategier er i overensstemmelse med den regionale udviklingsstrategi. Det indstilles endvidere, at regionsrådet drøfter: Hvorvidt LAG-forum, bestående af regionsrådets repræsentanter i de lokale aktionsgrupper, nedsættes i indeværende valgperiode, og at regionsrådet anmoder repræsentanterne om at deltage i aktiviteterne i dette forum. Hvorvidt regionsrådet udpeger en koordinator, der sammen med administrationen kan tilrettelægge arbejdet i LAG-forum |
![]() |
Beslutning i Udvalget for Regional Udvikling den 11-08-2014 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. Udvalget indstiller endvidere til regionsrådet, at der i indeværende valgperiode nedsættes et LAG-forum, bestående af regionsrådets repræsentanter i de lokale aktionsgruppers bestyrelse. Preben Friis-Hauge deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 13-08-2014 |
Forretningsudvalget anbefaler Udvalget for Regional Udviklings indstilling over for regionsrådet. Karsten Hønge deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstilling tiltrådt. Følgende blev udpeget, som medlemmer og suppleanter: LAG Billund og Vejen: Preben Jensen med Sonny Berthold som suppleant LAG Fanø og Varde: Preben Friis-Hauge med Thyge Nielsen som suppleant LAG Haderslev og Tønder: Jens Møller med Mette Bossen Linnet som suppleant LAG Sønderborg og Aabenraa: Andrea Terp med Jørn Lehmann Petersen som suppleant LAG Nordfyn, Middelfart, Kerteminde og Assens: Poul Andersen med William Jensen som suppleant LAG Svendborg, Faaborg-Midtfyn og Nyborg: Ulrik Sand Larsen med Herdis Hanghøi som suppleant LAG Langeland, Læsø, Samsø og Ærø: Poul Sækmose med Lasse Krull som suppleant LAG Småøerne: Vibeke Syppli Enrum med Mikkel Andersen som suppleant Der nedsættes et LAG-forum. Preben Friis-Hauge blev udpeget som koordinator Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 14/22555 |
![]() |
Resume |
Regionsrådet skal udpege medlemmer og suppleanter til det dansk-tyske Interreg-udvalg 2014-2020. Regionsrådet har på mødet den 6. januar 2014 udpeget to medlemmer og to suppleanter fra regionsrådet. De øvrige medlemmer og suppleanter skal udpeges på baggrund af indstillinger fra eksterne organisationer. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Det dansk-tyske Interreg 5A-program medfinansieres fra Den Europæiske Regionalfond med ca. 90 mio. € (ca. 672 mio. DKK) i perioden 2014-2020. Et programudkast er fremsendt til Europa-Kommissionen den 23. juli 2014 med henblik på godkendelse. I henhold til artikel 47 stk. 3 i rådsforordning (EF) nr. 1303/2013 nedsættes et overvågningsudvalg (herefter Interreg-udvalg) for programmet. Udvalgets opgaver fremgår af forordningens artikel 49 og 110. Udvalget mødes mindst én gang om året og behandler bl.a. gennemførelsen af programmet, godkender udvælgelseskriterier, vurderer programmets målopfyldelse, behandler og godkender årsrapporten, samt udvælger de projekter der tildeles støtte under programmet. Efter § 30 i bekendtgørelse om ansvar og kompetencefordeling mv. udpeges de danske medlemmer af Interreg-udvalget af regionerne, som er omfattet af programmet. For det dansk-tyske program drejer det sig om Region Syddanmark og Region Sjælland. Regionsrådet udpegede på mødet den 6. januar 2014 Hans Philip Tietje som medlem med Carsten Abild som suppleant og Poul-Erik Svendsen som medlem med Bente Gertz som suppleant. Derudover har regionsrådet den 28. april 2014, efter indstilling fra Syddansk Vækstforum, udpeget rådmand Steen Møller og regionsrådsmedlem Stephanie Lose som medlemmer og Hinrich Jürgensen udpeges som suppleant til INTERREG 5A-udvalget. Region Syddanmark skal desuden udpege et medlem og en suppleant efter indstilling fra henholdsvis KKR Syddanmark, Syddansk Universitet og det tyske mindretal (Bund Deutscher Nordschleswiger). Sammen med Region Sjælland skal Region Syddanmark desuden udpege i alt to medlemmer og to suppleanter efter fælles indstilling fra Beskæftigelsesregion Syddanmark og Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland. Heraf skal mindst et medlem og en suppleant repræsenterer arbejdstagersiden. På baggrund af ovenstående har Region Syddanmark anmodet om indstillinger fra KKR Syddanmark, Syddansk Universitet og det tyske mindretal (Bund Deutscher Nordschleswiger). Sammen med Region Sjælland har Region Syddanmark derfor anmodet om en fælles indstilling fra Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland samt Beskæftigelsesregion Syddanmark. Udpegningerne skal ske under hensyntagen til ligestillingsloven. KKR Syddanmark har indstillet følgende: Som medlem: Arne Sigtenbjerggaard Som suppleant: Søren Peschardt KKR Syddanmark oplyser i deres indstillingsbrev, at de indstillede politikere afspejler den faktiske kønssammensætning i KKR Syddanmark. Indstillingen fra KKR Syddanmark er desuden resultatet af en større forhandling om fordeling af repræsentanter til regionale fora. Syddansk Universitet har indstillet følgende: Som medlem: Bjarne Graabech Sørensen/Louise Heidemann Som suppleant: Louise Heidemann/Bjarke S. Christoffersen De indstillede personer fra Syddansk Universitet er angivet i prioriteret rækkefølge. Det tyske mindretal (Bund Deutscher Nordschleswiger) har indstillet følgende: Som medlem Carsten Leth Schmidt/Susanne Jagusch Som suppleant Siegfried Matlok/Ruth Candussi De indstillede personer fra det tyske mindretal (Bund Deutscher Nordschleswiger) er angivet i prioriteret rækkefølge fra organisationens side. Beskæftigelsesregion Syddanmark og Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland har indstillet følgende: Som medlemmer: Formand for det regionale Beskæftigelsesråd i Region Syddanmark Thorkild Jacobsen, Dansk El-forbund og Ulla Clausen, HR-chef Hardi International A/S Som suppleanter: Karl Schmidt, Regionsdirektør Beskæftigelsesregion Syddanmark og Henrik Tonnesen, Fødevareforbundet NNF Sjælland og Øerne Det anbefales, at regionsrådsformanden bemyndiges til fremadrettet at udpege medlemmer, såfremt organisationerne anmoder om ændringer i indstillingerne/hvis der skiftes ud i perioden. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At der udpeges ét medlem og én suppleant repræsenterende KKR Syddanmark. At der udpeges ét medlem og én suppleant repræsenterende Syddansk Universitet. At der udpeges ét medlem og én suppleant repræsenterende det tyske mindretal. At der udpeges i alt to medlemmer og to suppleanter repræsenterende Beskæftigelsesregion Syddanmark og Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, hvoraf mindst et medlem og en suppleant repræsenterer arbejdstagersiden. At regionsrådsformanden bemyndiges til fremadrettet at udpege til Interreg-udvalget. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Indstilling tiltrådt. Følgende udpeges til INTERREG 5A-udvalget: Fra KKR: Arne Sigtenbjerggaard som medlem. Søren Peschardt som suppleant. Fra Syddansk Universitet: Bjarne Graabech Sørensen som medlem. Louise Heidemann som suppleant. Fra det tyske mindretal: Carsten Leth Schmidt som medlem. Siegfried Matlok som suppleant. Fra Beskæftigelsesregion Syddanmark og Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, i fællesskab: Thorkild Jacobsen, Dansk El-forbund, og Ulla Clausen, HR-chef Hardi International A/S som medlemmer. Karl Schmidt, Regionsdirektør Beskæftigelsesregion Syddanmark og Henrik Tonnesen, Fødevareforbundet NNF Sjælland og Øerne som suppleanter. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. | 13/38167 |
![]() |
Resume |
Sønderjyllands Symfoniorkesters nye vedtægter er nu på plads, og ifølge vedtægterne skal regionsrådet udpege et medlem til bestyrelsen. |
![]() |
Sagsfremstilling |
De nye vedtægter for Sønderjyllands Symfoniorkester er nu faldet på plads. Ifølge de nye vedtægter skal regionen fortsat udpege et medlem til bestyrelsen. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At regionsrådet udpeger et medlem til bestyrelsen for Sønderjyllands Symfoniorkester. |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
Kurt Bjørndal blev udpeget til bestyrelsen for Sønderjyllands Symfoniorkester. Hans Philip Tietje, Lasse Krull og Niels Erik Søndergaard deltog ikke i sagens behandling. Susanne Linnet deltog som stedfortræder. |
Sagsnr. |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
. |
Sagsnr. |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
. |
Sagsnr. |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Regionsrådet den 29-09-2014 |
. |
Siden er sidst opdateret 08-10-2014
Kontakt Region Syddanmark
Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring