Symptomfrie børn kan nu testes uden lægehenvisning

Regionerne gør det nu muligt for symptomfrie børn mellem 2 og 12 år at blive testet samme sted som voksne uden symptomer. Det skal gøre det nemmere for landets børnefamilier at få testet deres symptomfrie børn, hvis de får brug for det – og en ny grafik skal give borgerne bedre overblik over, hvordan de kan blive testet for corona.

I dag ruller Region Syddanmark og de fire andre regioner efter anbefaling fra Sundhedsstyrelsen en ny plan ud for test af symptomfrie børn. Tidligere skulle 2-12-årige børn uden symptomer have en lægehenvisning for at blive testet på et sygehus. Men fra i dag kan forældre til symptomfrie børn mellem 2 og 12 år bestille tid direkte ved Testcenter Danmarks fire telte.

De ligger i:

• Kolding
• Odense
• Esbjerg
• Aabenraa.

For at booke tid skal forældrene booke testen med deres eget NemID på www.coronaprover.dk

Hvis forældrene ikke har et NemID kan de ringe til 99 44 07 17 på hverdage mellem 9-15.

Nemmere for børnefamilierne

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), glæder sig over, at det nu bliver nemmere for børnefamilier at få testet deres symptomfrie børn:

- Vi arbejder hele tiden på at gøre det hurtigere og nemmere for syddanskerne at blive testet. Indtil nu har test af symptomfrie børn op til 12 år været besværliggjort af, at de skulle have en lægehenvisning og kun kunne testes ved sygehusene. Det laver vi nu om på, så det foregår på samme måde for symptomfrie børn og voksne. Og jeg håber, det vil gøre det mere overskueligt og tilgængeligt for de mange familier, der får brug for at besøge vores testtelte fremover.

Symptomfrie børn kan f.eks. have behov for test, fordi et barn i deres børnehave eller i deres skoleklasse har fået konstateret corona.

Ny grafik skal skabe overblik

Region Syddanmark arbejder også hele tiden på at gøre det nemmere og mere overskueligt for syddanskerne at blive testet for corona. I sidste uge lancerede regionen tre tiltag for at styrke testkapaciteten, og for at gøre det endnu lettere for borgerne at finde ud af, hvordan de kan bestille en coronatest, lancerer regionen i dag en helt ny grafik.

Grafikken forklarer klart og enkelt, hvordan man skal booke en test for corona i Region Syddanmark. Borgerne kan finde grafikken på regionens Facebook-side og hjemmeside www.regionsyddanmark.dk

Stephanie Lose siger:

- Jeg forstår godt, hvis de mange informationer om coronatest og forskellige teststeder har forvirret folk. Derfor har vi udviklet en enkel grafik. Jeg håber, at syddanskerne vil tage den til sig, dele den med familie og venner, så vi sammen kan hjælpe hinanden med at skabe et overblik over, hvordan både små og store syddanskere skal booke en test for corona.

Hent grafik til print/deling: Sådan kan du blive testet for Covid-19 i Region Syddanmark.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Stephanie Lose

Regionrådsformand