Mundbind skal bruges flere steder nu

Nu skal patienter og pårørende, der skal på sygehuset, undersøges af lægen eller besøge et socialt tilbud bruge mundbind, når de kommer tæt på andre.

Sundhedsstyrelsen har skærpet retningslinjerne for brugen af værnemidler på sundheds- og ældreområdet og visse dele af socialområdet.

Det betyder, at pårørende, der skal på besøg på sygehuset og patienter, der har en tid hos lægen eller på sygehuset, nu skal bære mundbind, når det ikke er muligt at holde afstand. Det samme gælder for besøgende på eksempelvis botilbud for udsatte borgere og andre regionale tilbud.

Mundbindet skal ikke bæres hele tiden, men skal på, når eksempelvis lægen eller fysioterapeuten kommer tæt på patienten i forbindelse med en undersøgelse eller behandling.

Det skal også på, hvis man gerne vil holde i hånd, når man besøger sine kære på sygehuset eller skal støtte en person i at gå.

Koncerndirektør Kurt Espersen fra Region Syddanmark siger:

- Det er vigtigt at forstå, at man som patient eller pårørende ikke skal have mundbind på hele tiden. Det er kun i de situationer, hvor man kommer så tæt på, at man risikerer at smitte hinanden, at man skal huske at tage det på. Målet er at beskytte sårbare patienter og borgere på sygehuse og botilbud, som ofte har en større risiko for et alvorligt forløb, hvis de får COVID-19.

Patienter og pårørende kan bruge de samme mundbind, som de formentlig allerede har derhjemme og bruger på togrejser eller restaurantbesøg. Det anbefales at bruge CE-mærkede engangsmundbind eller stofmundbind af god kvalitet. Man må også bruge et heldækkende ansigtsvisir.

Medarbejdere skal også bruge ansigtsværnemidler i flere situationer

De nye retningslinjer gælder også for medarbejderne på sundheds-, ældre- og dele af socialområdet og erstatter den tidligere anbefaling.

Nu anbefaler Sundhedsstyrelsen brug af ansigtsværnemidler i situationer, hvor det ikke er muligt at holde den fornødne afstand.

Kurt Espersen

Koncerndirektør