Region Syddanmark fremskynder flytning af medicinsk sengeafsnit i Grindsted

Det medicinske sengeafsnit i Grindsted flytter til Esbjerg allerede 1. april 2020. Det står klart, efter administrationen har godkendt en fremskudt flytning på en anmodning fra sygehusledelsen.

Det medicinske sengeafsnit i Grindsted bliver rykket til Esbjerg allerede 1. april 2020. Det er ledelsen på Sydvestjysk Sygehus, der har anmodet om en fremrykning. Dels fordi afdelingen oplever udfordringer med at rekruttere medarbejdere, og for at det medicinske sengeafsnit kan indgå i den kapacitet, der skal kunne håndtere det forventede pres, som coronavirussen vil give i de kommende måneder.

Den anmodning har administrationen i Region Syddanmark nu valgt at imødekomme.

Behov for flytning nu

Regionsrådet havde egentlig den 24. februar 2020 besluttet, at flytningen skulle vente indtil maj, men da situationen har udviklet sig siden da i forhold til rekrutteringen og udbredelsen af coronavirus, så er der behov for at handle nu.

Koncerndirektør Kurt Espersen forklarer baggrunden for fremrykningen:

- Vi står i en ekstraordinær situation, hvor sygehusene gør alt, hvad de kan for at gøre sig klar til de forventede mange coronapatienter. Derfor skal vi også gøre, hvad vi kan for at sikre de optimale vilkår for medarbejderne og patienterne. Derudover oplever vi rekrutteringsudfordringer, og derfor er en flytning allerede nu det helt rigtige.

Sengepladserne, der nu flytter fra Grindsted, vil indgå i et af de afsnit, der skal kunne behandle coronapatienter.

Yderligere information:

Kurt Espersen