Over 5.000 syddanskere til åbent hus for at se på sygehusbyggeri og sundhedshuse

Mange syddanskerne brugte årets første efterårsdag til at tage til åbent hus og se nærmere på regionens store sygehusbyggerier i Esbjerg og Odense. Også sygehuset i Tønder, Fredericia Sundhedshus og Låsbyhøj i Kolding havde mange besøgene. Da åbent hus sluttede søndag eftermiddag vurderede arrangørerne, at de fem arrangementer tilsammen havde haft over 5.000 deltagere.

Familien Raaen Lund fra Odense havde valgt at bruge søndag formiddag på at besøge byggepladsen på Nyt OUH.

Noah på to år og Tobias på syv år glædede sig mest til at se de store gravemaskiner.
Deres forælde Rikke og Jørgen syntes det var spændende at høre om, hvordan projektet skrider frem. Rikke har tidligere arbejdet på universitetet og Jørgen arbejder i byggebranchen.
- Det er jo et megastort projekt. Det er spændende at se området, og vi har hørt en masse om, hvordan det nye sygehus bliver bygget og kommer til at fungere, siger Rikke Raaen Lund.

I dag havde omkring 1000 gæster fundet vej til åbent hus på Nyt OUH-byggepladsen, der de kommende år bliver en af landets største byggepladser.
Det største hit her var busture på den tre kilometer lange ringvej rundt om det nye universitetshospital. Også de direkte drone-billeder fra den kolossalt store byggeplads trak mange gæster.

2.600 så på sygehusbyggeri i Esbjerg

Det største syddanske åbent hus-arrangement var på sygehuset i Esbjerg, hvor 2.600 deltagere havde taget imod invitationen til at se sygehuset indefra. Her var børnene særligt interesserede i at få taget et foto i en helikopter, mens de voksne var mest interesserede i at se, hvordan de nye ensengsstuer i den nye sengebygning bliver indrettet.

1.300 havde fundet vej til Fredericia Sundhedshus. Her trak de mange foredrag med nogle af sundhedshusets brugere mange tilhørere.

300 besøgte Låsbyhøj i Kolding og 250 besøgte sygehuset i Tønder.

Begejstret for den overvældende interesse

Ved alle fem åbent hus-arrangementer bød regionsrådspolitikere på kage og kaffe.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) var med til at svinge kaffekanderne i Esbjerg:
- Det er tredje år i træk vi viser vores sygehusbyggerier og sundhedshuse frem ved dette september-arrangement. De over 5000 deltagere til vores fem arrangementer er rekordmange. Det viser, at syddanskerne interesserer sig for vores sundhedsvæsen. Dejligt at folk bakker op, når vi inviterer indenfor.

Formand for regionens anlægs- og innovationsudvalg Karsten Uno Petersen (S), der har det politiske ansvar for de store sygehusbyggerier, nåede i løbet af dagen at byde på kaffe og kage i både Esbjerg og på Nyt OUH.
- Jeg oplever, at deltagerne stiller mange spørgsmål. Det er meget spændende at skulle forklare og udfolde de beslutninger, vi træffer i udvalgene og regionsrådet omkring både de store milliard-bygerier og byggerierne i mindre skalaer på vores andre sygehuse og sundhedshuse.

Del af en landsdækkende kampagne

De fem syddanske åbent hus-arrangementer var led i en landsdækkende kampagne ”Vi bygger for livet”. Kampagnen sætter fokus på de mange nye sygehusbyggerier, der er i gang i disse år på tværs af landet. I forbindelse med kampagnen har der i dag været åbent hus på 17 sygehusbyggerier og sundhedshuse rundt omkring i Danmark.

Det er tredje år, Region Syddanmark inviterer til åbent hus den første søndag i september.

Foto af familie til åbent hus på Nyt OUH:

Noah på to år og Tobias på syv år var sammen med deres forældre Rikke og Jørgen til åbent hus på Nyt OUH i dag. Foto: Tine Glinvad Polat.

Stephanie Lose

Regionrådsformand