Tour de France kommer til Syddanmark

De tre første etaper af Tour de France 2021 skal køres i Danmark – heraf to af dem i Region Syddanmark. Det er netop offentliggjort på et pressemøde i København.

Når Tour de France i 2021 skydes i gang, vil syddanske borgere have rig mulighed for at følge cykelløbet fra første parket.

På et pressemøde har parterne bag det danske bud netop offentliggjort, at de tre første etaper vil blive kørt i Danmark. Udover en 13 km. enkeltstart i København vil feltet skulle cykle fra Roskilde til Nyborg og dagen efter fra Vejle til Sønderborg.

Det glæder regionsrådsformand Stephanie Lose (V):

- Jeg synes, det er fantastisk, at vi kan give de syddanske borgere mulighed for at opleve den enorme begivenhed, som Tour de France er. Med to etaper i Region Syddanmark kan vi også vise en række unikke seværdigheder frem for et globalt publikum – eksempelvis Nyborg Slot eller Jellingestenene og Christiansfeld, der begge er en del af UNESCO’s verdensarv, men også den smukke natur og de historiske omgivelser omkring Sønderborg, siger hun.

Hun bakkes op af næstformanden for Udvalget for regional udvikling, Preben Jensen (V):

- Det bliver en folkefest for cykelsport-interesserede syddanskere. Som man kan se i tv, er der en helt særlig stemning omkring verdens største cykelløb, og jeg glæder mig over, at vi kan komme til at opleve den i Danmark. Samtidig giver det Region Syddanmark en enorm eksponering. Tour de France er én af verdens største sportsbegivenheder, som transmitteres i 190 lande.

Danmark bød officielt på værtskabet for en Tour de France Grand Départ ved en ceremoni i Danmarkshuset i Paris den 20. juni 2016, hvor det danske bud blev overrakt personligt til løbsdirektør Christian Prudhomme af daværende erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen og overborgmester Frank Jensen. Siden da har de danske parter arbejdet aktivt på at vinde buddet til Danmark.

Regionen Syddanmark har afsat en ramme på 5 mio. kr. til medfinansiering af Tour de France-værtskabet.

FAKTA:

Hvordan kommer ruterne til at se ud?

Åbningsetapen starter ved H.C. Andersens Boulevard og slutter ved Rådhuspladsen i København. Ruten vil gå gennem hjertet af København og passere forbi bl.a. Amalienborg, Nyhavn og Christiansborg.

Anden etape starter centralt i Roskilde. Ruten ender i Nyborg og vil på vejen passere over Storebæltsbroen.

Den sidste danske etape starter i Vejle, hvor ruten bl.a. passerer Jellingstenene og Christiansfeld og slutter i Sønderborg.

Hvem står bag?

Bag den danske Grand Départ står: Erhvervsministeriet, Københavns Kommune, Roskilde Kommune, Nyborg Kommune, Vejle Kommune, Sønderborg Kommune, Sport Event Denmark, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark og Wonderful Copenhagen.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer

Stephanie Lose

Regionrådsformand