Yderligere 800.000 kr. til fejring af genforeningen i 2020

Regionsrådet har afsat yderligere 800.000 kr. til lokale initiativer, der skal fejre 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. Puljen til lokale initiativer er nu oppe på 1,5 mio. kr.

I det netop vedtagne budgetforlig for Region Syddanmark er der ikke blot afsat penge til sundhed, psykiatri og miljø. Kulturen har modtaget en økonomisk indsprøjtning på 800.000 kr. til lokale initiativer, der skal fejre og festligholde 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark i 2020.

Dermed bliver den eksisterende pulje på 700.000 kr. mere end fordoblet, og det glæder formanden for Udvalget for regional udvikling, Søren Rasmussen (DF):

- Genforeningen i 1920 er en rigtig vigtig begivenhed i Danmarks historie. Det var her, sønderjyderne gennem en demokratisk folkeafstemningen 10. februar bekræftede, at de stadig var danske, og at de ville være en del af Danmark. Det er den afstemning, der har givet os de landegrænser, vi har i dag og den fredelige sameksistens med naboerne syd for grænsen, så det er bestemt også en del af vores fælles nutid. Det synes jeg afgjort er værd at fejre og markere, siger han.

Udover puljen til lokale initiativer på 1,5 mio. kr. er der i de seneste to år også afsat 2,3 mio. kr. til større initiativer, således at den samlede pulje for fejringen nu er oppe på 3,8 mio. kr.

Kulminerer i juli

Jubilæumsåret begynder officielt med et åbningsarrangement 10. januar 2020 i København. Også dagene for de to folkeafstemninger, 10. februar og 14. marts, vil få en særlig plads i programmet.

Begivenhederne kulminerer 10.-12. juli 2020. Her fejres 100-året for de historiske dage i 1920, hvor Kong Christian 10. red over grænsen til Sønderjylland, der nu var genforenet med Danmark.

Det samlede program bliver offentliggjort i slutningen af 2019. Du kan læse mere om markeringen på genforeningen2020.dk og om puljerne på https://regionsyddanmark.dk/wm395198.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer