Regionen vil styrke lægedækningen i Nyborg og Svendborg

Region Syddanmark ønsker at styrke lægedækningen i Nyborg og Svendborg og sætter nu to ekstra ydernumre til salg. Et ydernummer gør det muligt at slå sig ned som praktiserende læge.

Går det efter hensigten, kommer der snart en praktiserende læge mere til Svendborg Kommune og en praktiserende læge mere til Nyborg midtby.

Region Syddanmark har netop sat to såkaldte ydernumre til salg – en i hver kommune – og dermed er vejen banet for, at en læge kan købe ydernummeret og slå sig ned som praktiserende læge.

Formanden for Udvalget for det nære sundhedsvæsen i Region Syddanmark, Bo Libergren (V), siger:

- Lige nu mangler der ikke læger i Svendborg eller Nyborg, og alle borgere kan få en læge indenfor kommunegrænsen. Men samtidig står vi også i den situation, at ikke ret mange læger skal stoppe eller gå på pension, før der kan opstå problemer med lægedækningen, og borgerne risikerer at skulle køre langt for at komme til læge. Derfor skal de to ekstra ydernumre ses som et udtryk for rettidig omhu, siger han.

Rettidig omhu

I Nyborg er der pt. ingen praktiserende læger i midtbyen, der tager imod flere patienter, og i Svendborg Kommune er der i øjeblikket kun få læger, der har åbent for tilgang af nye patienter.

Derfor er de ekstra ydernumre bundet op på, at den nye læge i Nyborg skal have praksis i midtbyen, mens en kommende læge i Svendborg kan slå sig ned hvor som helst indenfor kommunegrænsen.

Der er på forhånd ikke tilknyttet patienter til de to ekstra ydernumre, og det betyder, at de læger, der køber ydernumrene, kan ses som en ren forstærkning af lægedækningen i de pågældende områder.

Hver læge forventes at kunne tage omkring 1.600 patienter ind, og dermed aflastes de øvrige praktiserende læger i Nyborg og Svendborg tilsvarende.

Der er flere ting, der afgør, hvilke læger, der får lov til at købe ydernummeret og dermed slå sig ned som praktiserende læge i enten Nyborg eller Svendborg. Det drejer sig blandt andet om, hvordan lægen vil sikre kvaliteten, stabiliteten og kontinuiteten i sin klinik.

Læger, der ønsker at byde på ydernumrene, skal afgive deres bud senest kl. 10, 2. juli 2018.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Bo Libergren (V), Udvalget for det nære sundhedsvæsen, Region Syddanmark.

Afdelingschef Frank Ingemann Jensen, Praksis, Region Syddanmark, telefon: 2920 1381

Bo Libergren