Regionen indgår aftale med Trekantområdet om at forstå fødevareerhvervet

Kommunerne i Trekantområdet har i årene efter finanskrisen haft større vækst i antallet af arbejdspladser i fødevareerhvervet end landsgennemsnittet. I en ny udviklingsaftale med kommunerne skal Regionen og Syddansk Vækstforum hjælpe med at afdække fødevareerhvervets styrkepositioner i Trekantområdet og samtidig gøre en indsats for at skaffe faglært arbejdsarbejdskraft.

Hver ottende arbejdsplads i Trekantområdet findes inden for fødevareerhvervet. Det viser de nyeste regionale tal for de syv kommuner i Trekantområdet. I alt var der med udgangen af 2013 hele 25.031 beskæftigede i fødevaresektoren – en fremgang på 2,4 pct. fra 2011.

- Alle siger, at fødevareerhvervet betyder meget i Trekantområdet. Men vi ved faktisk ikke så meget om, hvilke dele af fødevaresektoren, der klarer sig godt, eller hvilken betydning fødevarevirksomhederne i Trekantområdet har i den nationale og meget globaliserede fødevaresektor. Det er helt afgørende med viden, så vi kan rette vores erhvervspolitiske fokus mod at sikre den rigtige arbejdskraft, og give erhvervet mulighed for at udvikle sig yderligere og skabe endnu flere arbejdspladser, siger regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum Stephanie Lose (V).

Indsatsen på fødevareområdet er et af elementerne i den nye udviklingsaftale med kommunerne i Trekantområdet, som med regionsrådet godkendelse mandag officielt trådte i kraft.

Produktion er levebrødet

Udviklingsaftalen er den konkrete udmøntning af den regionale vækst- og udviklingsstrategi, som blev vedtaget tidligere i år.

Ud over fødevarer har de to parter også aftalt at etablere et erhvervspartnerskab, hvor man vil samarbejde om sikre den nødvendige, kompetente arbejdskraft til produktionsindustrien og om at få flere unge til at tage en produktionsrettet uddannelse.

Andre emner handler om at udvikle Jyllandskorridoren og at undersøge, hvordan byerne i Trekantområdet hænger sammen på tværs af kommunegrænserne.

Bo Libergren (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling, ser frem til at hjælpe med at forstå og udbrede kendskabet til Trekantområdets styrker, som også er et element i udviklingsaftalen.

- Trekantområdet har over 200.000 arbejdspladser og en høj beskæftigelsesfrekvens, som mange andre dele af landet kun kan stræbe efter at efterligne. Vi har som mål at gøre Syddanmark til en mere attraktiv, produktiv og aktiv region, og der har Trekantområdet et vigtig bidrag.

Der er også indgået en udviklingsaftale med kommunerne i Sønderjylland, mens der er aftaler på vej med Sydvestjylland og Fyn.

Stephanie Lose

Regionrådsformand