Region Syddanmark sætter fart på digitaliseringen

Region Syddanmark og energi- og bredbåndselskabet SE har i dag underskrevet en hensigtserklæring, der er startskuddet til en styrket regional digitalisering, som muliggør fremtidens telemedicinske løsninger.

Den digitale infrastruktur i hele regionen skal have et løft, så den kan håndtere de velfærdsteknologiske løsninger, fremtiden byder på.

Det er essensen i den hensigtserklæring, som Region Syddanmark og SE Next Step A/S i dag har underskrevet.

De to parter har givet hinanden håndslag på, at de sammen vil arbejde for at sikre en effektiv digital infrastruktur på tværs af regionen, specielt med henblik på digitalisering af sundhedssektoren og digital kommunikation med borgeren. Og det er der behov for i fremtiden, hvor telemedicin vil spille en stor rolle:

- I fremtiden vil velfærdsteknologiske løsninger som telemedicin fylde meget mere end i dag. Derfor tager vi nu hul på et samarbejde, der skal sikre, at vi i Region Syddanmark får den infrastruktur, der er nødvendig for at understøtte fremtidens sundhedsvæsen, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Stigende pres på sygehuse

I fremtiden vil der komme et stigende pres på sygehusene, og derfor skal flere borgere kunne modtage bedre telemedicinske løsninger, så de har mulighed for blive i eget hjem under sygdomsforløbet. Her har SE Next Step med deres Next Step Citizen-portal gjort sig nogle spændende overvejelser, og det kunne blive et muligt samarbejdsområde i fremtiden.

En opgraderet digital infrastruktur vil samtidig generere en øget efterspørgsel på velfærdsteknologiske løsninger i Region Syddanmark, hvilket vil resultere i flere syddanske arbejdspladser i velfærds-IT-sektoren.

Digitalt lederskab

Hos SE Next Step er man glad for, at man med hensigtserklæringen tager hul på at få løst fremtidens digitale udfordringer:

- I SE er vi voldsomt optaget af de mange muligheder, der vil opstå i fremtidens bæredygtige videnssamfund. For at vi kan nå dertil, er det afgørende, at den digitale infrastruktur kan følge med. Derfor vil jeg meget gerne rose Region Syddanmark for at udvise digitalt lederskab. En øget digitalisering kan skabe meget mere fleksibilitet og effektivitet, ikke mindst i den offentlige sektor. Det er afgørende for, at vi også fremover kan tilbyde et højt kvalitetsniveau, som vi kan betale os fra, udtaler Niels Duedahl, bestyrelsesformand for SE Next Step.

Med hensigtserklæringen ønsker Region Syddanmark og SE Next Step også at bidrage til at skabe arbejdspladser i regionen gennem vækstfremmeaktiviteter – eksempelvis ved at give velfærdsteknologiske virksomheder let adgang til at afprøve nye teknologier og produkter i praksis.

Hensigtserklæringen træder i kraft fra dags dato og løber frem til 6. september 2015.

Fakta:

Med underskriften af hensigtserklæringen ønsker Region Syddanmark og SE Next Step at etablere et tæt samarbejde om at løse fremtidens digitale udfordringer.

• Et fælles fremstød for udbygning af den digitale infrastruktur i hele regionen
  • Udvikling af næste generation af digital infrastruktur til sundhedssektoren
  • Afprøvning af nye teknologier, produkter og services, der skal bidrage til at skabe vækst
  • At sikre en effektiv digital infrastruktur på tværs af regionen, som kan understøtte effektivitet og sammenhæng i det offentlige