Varde har rykket sig mest på uddannelse

De seneste fire år har flere unge taget en ungdomsuddannelse i Varde Kommune, og den store stigning blev mandag præmieret på en konference i Kolding, hvor den generelle uddannelsesindsats i regionen blev evalueret.

Det går rigtig godt med at få de unge i Varde Kommune til at tage sig en ungdomsuddannelse.

Helt præcist fik 1,3 procentpoint flere vardensiske unge et svendebrev eller en studenterhue i 2012 end i 2009, og Varde er dermed den kommune, der har rykket sig mest, siden det regionale uddannelsessamarbejde, Syddansk Uddannelsesaftale, blev indgået i 2009.

Den flotte præstation blev præmieret på en konference for den syddanske uddannelsessektor på Koldinghus 9. september.

- Det er godt gået - og det er resultatet af en dedikeret indsats. Jeg ved, at der overalt arbejdes hårdt og målrettet på området, og det forbilledlige samarbejde i regionen har været med til at løfte vores uddannelsesniveau over landsgennemsnittet, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V), da han overrakte prisen til Vardes borgmester Gylling Haahr (V).

Borgmesteren var beæret over prisen.

- For seks-syv år siden tog vi en beslutning om at løfte os selv op med håret og gøre en stor indsats for at styrke grunduddannelserne – i håbet om, at de videregående uddannelser følger efter. Det har især været muligt ved at samle forskellige uddannelser på Campus Varde, fordi ungdomsmiljøet er noget af det væsentligste. Det er eksempelvis nemmere at vælge om, når ens venner stadig er samme sted, sagde Gylling Haahr efter prisoverrækkelsen.

Fælles indsats giver pote

Også undervisningsminister Christine Antorini (S) var til stede på konferencen og udtrykte stor tilfredshed med det tætte samarbejde i regionen. Hun understregede, at der især er behov for at  begynde indsatsen tidligere og bygge bro på tværs af  grundskoler og ungdomsuddannelser og på tværs af erhvervsskoler og gymnasiale uddannelser, hvis de sidste unge skal komme med på uddannelsesvognen.

Den tråd blev samlet op af deltagerne, som kom fra uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, kommuner og region. Efter en livlig debat gav de klar opbakning til at fortsætte samarbejde i Syddansk Uddannelsesaftale og målrette det kommende arbejde på to afgørende områder, nemlig at få flere drenge til at tage en uddannelse, særligt ved at synliggøre erhvervsuddannelserne, samt at løfte de unges faglige og sociale kompetencer fra grundskolen.

Opbakningen glæder Lasse Krull (K), formand for regionens Udvalg for Regional Udvikling.

- Uddannelse er det vigtigste initiativ overhovedet i vores regionale udviklingsplan, og vi har behov for, at mange tager ejerskab for at løse opgaverne. Uddannelse er vejen til at skabe interessante byer, spændende arbejdspladser og det gode liv i Syddanmark, slog han fast.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210
Udvalgsformand Lasse Krull (K), Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark, mobil 4074 4599
Borgmester Gylling Haahr (V), Varde Kommune, mobil 4026 8339