Syddanske Dage - to dage med tankevækkende oplevelser på Fyn

Region Syddanmark slår dørene op og inviterer alle til Syddanske Dage i weekenden 28. og 29. september. Her kan syddanskerne komme med ind i verdener, der normalt er lukkede for de fleste.

Giv bamsen forbinding på og indlæg den på bamsehospitalet. Se, hvordan redderne frigør en fastklemt passager i en forulykket bil i Odense.

Eller hvad med at tage en tur til Forsorgsmuseet i Svendborg, hvor man kan opleve rejsen fra gamle tiders behandling af mennesker, der ikke passede ind, til nutidens moderne socialpsykiatri.

Det bugner med oplevelser til både hjerne og hjerte – til børn, unge og voksne, når Region Syddanmark i den sidste weekend af september inviterer til Syddanske Dage. Her vil regionen åbne dørene til verdener, som de fleste normalt ikke kommer i:

- Region Syddanmarks opgaver spænder vidt og spiller en central rolle i syddanskernes liv. Regionen er populært sagt med fra fødsel til død. Derfor er det vigtigt, at syddanskerne får mulighed for at se nærmere på, hvad regionen arbejder med, og hvad borgerne får for skattekronerne, siger regionrådsformand Carl Holst (V).

Noget for alle

Alt i alt byder Syddanske Dage på cirka 60 arrangementer, der på hver sin måde sætter kød og blod på regionens mangeartede opgaver.

Fra oprensning af forurenet jord og erhvervsudvikling til pleje af socialt udsatte borgere og komplicerede kræftforløb.

I Middelfart er der for eksempel lagt op til et brag af en tabu-nedbrydende psykiatri-event med Jacob Haugaard som konferencier, ligesom den står på innovation, leg og læring, når iværksætter-karavanen popper op i forskellige byer for at inspirere syddanskerne til at tænke langt ud af boksen.

Aktiv optakt til regionsvalget

Aktiviteterne er geografisk spredt over hele regionen og tilrettelagt, så både børn og voksne så vidt muligt spiller en aktiv rolle.

På Region Syddanmarks testcenter for sygehusbyggeri i Odense kan man således blive klogere på fremtidens hospitaler, når man besøger modellerne af fremtidens operations-, akut og patientstuer. Her kan man også hjælpe børnene med at designe deres drømme-sygehusstuer i en papkasse.

Syddanske Dage taler med andre ord til både store og små – og for de store er der den sidegevinst, at de også vil få større indsigt i, hvad Region Syddanmark har ansvaret for inden regionsvalget den 19. november 2013.

Se det fulde program på app eller web
Hent app’en ”Syd DK Dage”, hvor du kan se en beskrivelse af alle arrangementer og få en kørselsvejledning. SMS teksten ”hentapp syd” til 1272.

Det er gratis at deltage i næsten alle arrangementer.

Yderligere oplysninger:

Generelle spørgsmål vedr. Syddanske Dage