Velfærdsteknologi har skabt 800 fuldtidsjob

Det viser effektmålinger af regionens indsats på området, og dermed slås det fast, at det kan lade sig gøre for en region at kickstarte en erhvervsudvikling. Samtidig har indsatsen betydet effektivisering inden for sundhedsområdet og kvalitet for borgerne.

De flotte resultater kom frem mandag på regionsrådets næstsidste møde i år, hvor rådet havde sat sundheds- og velfærdsinnovation på dagsordenen som temadebat.

Siden 2008 har regionen samlet investeret 417 millioner kroner i området. Ud over at skabe job og meromsætning har investeringerne også sat regionen på Danmarkskortet som et fyrtårn inden for sundheds- og velfærdsinnovation. Regionen er også anerkendt for indsatsen i EU og som eneste danske region udnævnt som referencested for sund og aktiv aldring.

Potentiale i samarbejde

Formanden for Innovationsudvalget, Stephanie Lose (V) glædede sig over resultatet og understregede samtidig, at skal regionen bevare førertrøjen, skal der fortsat arbejdes målrettet med at styrke indsatsen, ikke mindst inden for samarbejdet mellem det offentlige og private.

- Jeg ser et enormt potentiale i, at det offentlige kan invitere private virksomheder ind til samarbejde om innovation til gavn for både borgerne og væksten, sagde Stephanie Lose.

Fokus på vækstlande

Det socialdemokratiske regionsrådsmedlem, Karsten Uno Petersen, glædede sig også over, at regionens strategi på området lykkes. Og han vendte blikket mod de muligheder, som regionens virksomheder har i vækstlandene inden for sundheds- og velfærdsinnovation og lagde vægt på vigtigheden af markedsudvikling på området.

Også John Lohff (K) kiggede ud over regionens og landets grænser i sin kommentar til, hvordan området skal udvikles fremover.

- Vi skal have bredt de gode initiativer ud, og jeg vil opfordre til, at vi retter blikket hen over grænsen, så vi kan få vores nærområde med på den velfærdsteknologiske vogn.

Det er da også et fokusområde at styrke den velfærdsteknologiske klynges tilknytning til Slesvig-Holstein og Hamborg.

Kort og godt

• Region Syddanmark er som den eneste danske region blevet udnævnt til europæisk referencested for sund og aktiv aldring med det højeste antal uddelte stjerner.
  • Region Syddanmark er med etableringen af Syddansk Sundhedsinnovation i Odense blevet anerkendt som førende inden for sundheds- og velfærsinnovation.
  • Patient@home, Danmarks største velfærdsteknologiske forsknings- og innovationsprojekt, er forankret i Syddanmark.
  • Der er med afsæt i Odense opbygget et innovativt miljø med regionale og nationale aktører som fx Invest in DK, Healthcare Denmark og WelfareTech, og store internationale virksomheder som Philips, Honda og Microsoft søger mod dette miljø.

Yderligere informationer:

Formand for Innovationsudvalget Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, mobil: 2533 0982
Regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen (S), Region Syddanmark, mobil: 2163 1193
Regionsrådsmedlem John Lohff (K), Region Syddanmark, mobil: 2081 0130