Sådan kommer akutsygehuset i Aabenraa til at se ud

Region Syddanmark og Sygehus Sønderjylland har valgt COWI’s forslag til det ny akutsygehus i Aabenraa. Forslagets tre hvide fløje vil, ifølge dommerkomiteen, give sygehuset en helt ny identitet.

Sygehuset i Aabenraa er i gang med at få foretaget en ansigtsløftning af de helt store. Sygehusgrunden ved Aabenraa har i en årrække været omgivet af kæmpestore kraner og invaderet af store gravemaskiner og en hær af håndværkere.

Målet er et moderne og fremtidssikret sygehus, der skal stå færdigt i 2020, og den første del af byggeriet - den såkaldte Fase 1 - er allerede i fuld gang.

Nu har Region Syddanmark og Sygehus Sønderjylland fundet en vinder af udbuddet på den anden og sidste del af byggeriet.

Logistik og æstetik

Det bliver rådgivningsvirksomheden COWI, der sammen med underrådgiverne Friis & Moltke, Ravn Arkitektur og Møller og Grønborg har tegnet et sygehus, der i dommerkomiteens øjne både rummer sans for kunstnerisk arkitektur og en forståelse for logistisk sammenhæng.

- Vi er meget tilfredse med COWI og deres samarbejdspartneres arbejde. De har forstået den helt grundlæggende præmis i et sygehusbyggeri, der hedder logistik, og derudover har de formået at skabe en smuk tilføjelse til de eksisterende bygninger og byggeri, siger formanden for dommerkomitéen, Carl Holst (V).

Byggeriet til cirka 720 mio. kr. kommer i bogstavelig talt til at sætte sit håndaftryk på det nuværende byggeri. Et af elementerne er tre lange hvide fingre, der kommer til at fordele sig på grunden op ad den kommende sydvendte hovedindgang.

Byggeriet kommer blandt andet til at indeholde 122 nye senge i enestuer, 42 standard ambulatorier, 24 specielt tilpassede ambulatorier, en ny intensivafdeling med 13 senge og helikopterlandingsplads.

Et sønderjysk flagskib

Administrerende sygehusdirektør, Finn Jensen, har været rådgiver for dommerkomitéen, og han glæder sig til at se de nye bygninger blive færdige.

- De nye bygninger kommer til at betyde meget for både patienter og personale, når de står færdige. Vi får skabt et akutsygehus, der skaber optimale rammer og som spiller perfekt sammen med de værdier og ambitioner, som vi har i det sønderjyske; fokus på, hvad der er bedst for patienten og en høj faglig kvalitet, siger sygehusdirektøren.

Byggeriet forventes at gå i gang i 2017, og indtil da skal der foretages mange beregninger og optegninger, ligesom ledelsen skal se på, hvordan bygningerne indrettes mest hensigtsmæssigt – både i forhold til patienter og personale.

Fakta:

Byggerierne på det nye akutsygehus i Aabenraa kommer til at foregå i to omgange – også kaldet faser. Fase 1 er allerede påbegyndt, og i 2014 tager sygehuset de første nye bygninger i brug. Prisen for Fase 1 bliver omkring 550 mio. kroner, og arealet bliver 22.000 kvadratmeter.

I fase 1 bygges bl.a.

• Familiehus
• Akutmodtagelse
• Hjertemedicinske afsnit