Carl Holst: Det dansk-tyske samarbejde handler om overlevelse

De mange dansk-tyske initiativer, som er sat i søen de senere år, skal føres ud i livet, også selvom det fælles projekt Vækstcentret slutter med udgangen af 2013. Det er et spørgsmål om ren og skær overlevelse, fastslog regionsrådsformand Carl Holst (V) på dansk-tysk konference i Büdelsdorf ved Rendsburg.

I 2010 gik danske og tyske parter sammen om det fælles erhvervsprojekt Vækstcentret, som skulle udvikle nye grænseoverskridende projekter og brande Den Dansk-Tyske Region over for virksomheder og arbejdstagere. Ved slutningen af året udløber projektet, og inden da er det nødvendigt at finde en effektiv, bæredygtig model for, hvordan de dansk-tyske aktiviteter kan videreføres og styrkes.

Det slog regionsrådsformand Carl Holst (V) fast på konferencen Forum for Den Dansk-Tyske Region, som fandt sted 16. maj i Büdelsdorf ved Rendsburg.

- Det grænseoverskridende samarbejde er ikke længere venlige nabotjenester og håndtryk. Det er ren og skær overlevelse, hvis vi skal klare krisen og ikke blive klemt mellem metropolerne. Derfor skal vi snarest muligt finde et fælles scenarie for, hvilke opgaver vi skal videreføre og hvordan, sagde regionsrådsformanden.

Holdbare projekter

Den næste udfordring bliver at skabe flere holdbare grænseoverskridende projekter og stå sammen om store dagsordner, som for eksempel at skaffe infrastrukturinvesteringer til regionen.

- Vi har brug for en mere sammenhængende infrastruktur, der binder Skandinavien og Nordtyskland sammen. Knudepunktet her er stadig Den Dansk-Tyske Region, og det kræver vedligeholdelse af Kielerkanalen og tidssvarende udbygning af broer, veje og skinner. Der er ikke tid til at vente eller råd til eksperimenter. Nu skal vi holde fast og formulere en klar fælles strategi, som vi kan arbejde ud fra de kommende år, sagde Carl Holst.

På konferencen deltog over 200 aktører fra begge sider af grænsen. Deltagerne debatterede især, hvordan der kan udvikles stærke virksomhedsklynger på tværs af grænsen, samt hvordan markedsføringen i forhold til at tiltrække flere investeringer og medarbejdere kan styrkes.