Flere turister skal på opdagelse i dansk-tysk natur

Syddanmark og Slesvig kan bryste sig af en unik kystnær natur, og syv videns- og oplevelsescentre går nu sammen for at få flere turister ud i den dansk-tyske natur. Projektet har netop modtaget støtte.

Fremtidens turister vil have autentiske oplevelser med mulighed for personlig fordybelse, læring og værdi. Sådan lyder konklusionen i flere turisme-undersøgelser, og det tager syv centre og museer inden for naturformidling i Syddanmark og Nordtyskland nu konsekvensen af.

Nye naturoplevelser

De er gået sammen om projekt ”Turisme, menneske, natur”, hvis mål er at udarbejde en turismestrategi, lancere nye temaer og oplevelser samt gå sammen om formidling af regionens naturoplevelser. Projektet modtog for nylig en bevilling på knap 6,5 mio. kr. fra regionens Interreg-program.

- ’Turisme, menneske, natur’ er et strålende eksempel på, hvordan vi kan udnytte vores unikke beliggenhed ved hav og fjord til at tiltrække turister – og samtidig udnytte det grænseoverskridende potentiale til at promovere vores region, siger Kristian Grønbæk Andersen (R), regionsrådsmedlem i Region Syddanmark og formand for Interreg-udvalget.

Én destination

Naturprojektet ligger i god forlængelse af Region Syddanmarks mål om at styrke turisme og oplevelsesøkonomi som store satsningsområder. Det ligger også i tråd med det grænseoverskridende universitetssamarbejde, Videnregion, som arbejder for at udveksle og udnytte hinandens viden hen over grænsen. Her ser man et stort potentiale i at samarbejde omkring naturformidling.

- Når danske og tyske museer, universiteter og oplevelsescentre går sammen, er der større chance for, at turisterne ser destinationen i en sammenhæng og tænker, at der sker en masse her i området, som de gerne vil se og opleve, siger Philipp Alexander Ostrowicz fra Videnregion-sekretariatet, som er forankret på Syddansk Universitet.

Fakta:

Bag projektet ”Menneske, turisme, natur” står:

• Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik, Syddansk Universitet, forsker i formidling af naturvidenskab
  • Phänomenta, teknisk og naturvidenskabelig oplevelsescenter i Flensborg
  • De fysiske og biologiske læringsmiljøer ved Flensburg Universität
  • Fjord & Bælt, forsknings- og oplevelsescenter i Kerteminde
  • Naturama, naturhistorisk museum i Svendborg
  • Forschungs- und Technologiezentrum, Christian-Albrechts-Universität i Kiel, forskning i kystnære havområder med fokus på havpattedyr
  • Multimar Wattforum, oplevelses- og uddannelsescenter i Tönning

Desuden har projektet tilknytning til Syddansk Turisme og Centre for Tourism, Innovation and Culture ved Syddansk Universitet.

Projektet har netop fået bevilget knap 6,5 mio. kr. fra EU’s Interreg-program, der frem til 2013 har i alt ca. 330 mio. kr. til rådighed til at støtte grænseoverskridende projekter.