EU-Kommissionens energiplan skaber syddanske arbejdspladser

I går vedtog EU-Kommissionen en ny strategi for den fremtidige energiforsyning i Europa. Strategien kan skabe tusindvis af arbejdspladser i Region Syddanmark.

Danmark og især Nordsøen bliver et centralt omdrejningspunkt i EU’s plan for den fremtidige energiforsyning. El- og gasnettet i Europa skal frem mod 2020 udbygges og moderniseres for over 200 mia. euro – godt 1.500 mia. kroner.

De enorme investeringer forventes at skabe 775.000 arbejdspladser i hele EU, og dem kan Region Syddanmark forvente at få en pæn andel af i forbindelse med udbygningen af det nye net.

Satsning betaler sig

Offshore-klyngen omkring Esbjerg beskæftiger cirka 200 virksomheder og underleverandører inden for services til blandt andet boreplatforme og havvindmølleparker. Netop fordi Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum har satset markant på offshore-aktiviteter, står regionen stærkt i kampen om arbejdspladser, hvis EU-Kommssionens plan endeligt godkendes af EU-Parlamentet og Rådet.

- Den ekspertise, vi har opbygget omkring offshore-klyngen i Esbjerg, viser, at vi så rigtigt ved at udpege offshore-aktiviteter som et af de områder, der vil skabe arbejdspladser til hele Danmark – men især Region Syddanmark. Vi taler om mange tusindvis, måske titusindvis af nye arbejdspladser, siger direktør Peter Blach fra Offshore Center Danmark i Esbjerg

Nordsøen i centrum

EU-Kommissionens strategi betyder ikke blot arbejdspladser frem til det nye el-og gasnet står færdigt i 2020, men også i tiden efter.

- EU-Kommissionen gør Nordsøen til det centrale sted i forhold til havvindmølleparker og andre former for vedvarende energi. Så også på længere sigt ligger der mange arbejdspladser og venter på os i takt med, at olie og naturgas afløses af vedvarende energikilder, siger Peter Blach.

FAKTA:

I den nationale Alliance for Grøn Offshore Energi er man til december klar med en ny investeringsstrategi, der viser, hvordan Danmark bør investere på området nu og i fremtiden. Læs mere om Alliancen på: www.greenoffshore.dk