Kampagne fra Vækstforum skal skaffe praktikplads til 982 unge

982 elever fra de syddanske erhvervsskoler står klar til at forberede din virksomhed på fremtiden. Det eneste de mangler, er en praktikplads. Tag ansvar for fremtiden, og gør en forskel.

Sådan introduceres virksomhederne til kampagnen www.praktikplads.nu der skal hjælpe de 982 faguddannede elever til at få en praktikplads.

Det er Syddansk Vækstforum der har bestilt kampagnen, der er tilrettelagt som en markedsføringskampagne rettet mod syddanske virksomheder. Men for at få succes og hjælpe eleverne med at få lærepladser er en markedsføringskampagne ikke i sig selv nok.

- Et af de problemer vi står med her og nu, er manglen på praktikpladser til 982 elever. De er klar til arbejdsmarkedet, men kan ikke finde den praktikplads, de har brug for. Med kampagnen skaber vi øget opmærksomhed omkring problemet, men vi kigger også indad. Måske kan vi selv øge antallet af elever her i regionshuset, siger formanden for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

Situationen med manglende praktikpladser er værst i de områder, hvor de større uddannelsesinstitutioner er placeret, Odense, Vejle og Sønderborg.

- At Region Syddanmark involverer sig i et så stort problem, som de manglende praktikpladser er, kan vi kun bifalde. Man kan så håbe, at regionens engagement kan få både andre offentlige og private virksomheder til at tage endnu større ansvar og involvere sig mere, til glæde og gavn for vores unge der står uden praktikpladser, siger Jesper Vilbrad, formand for Det Regionale UddannelsesRåd (RUR).

Syddansk Vækstforum vedtog den 31. marts 2009 en Vækstpakke, og opfordrede samtidigt Vækstforums parter til at iværksætte initiativer til at imødegå den aktuelle økonomiske krise. Kampagnen er det første af Syddansk Vækstforums initiativer i forbindelse med Vækstpakken.

Fakta om kampagnen:

Vil finde sted fra uge 22-26 og igen i uge 35-36

• Vil bestå af annoncering i lokale og regionale medier plus PR, radio og på web.
  • Direct mail til 1000 virksomheder med brochure og en fysisk stol med påtrykt tryk ”bruger du pladsen?”.
  • Udsendelse af kampagnebrochurer til uddeling på erhvervsskolerne.
  • Web hjemmeside, med relevante links, bl.a. til praktikpladsen.dk, elevpakken.dk, uvm.dk og evt. andre relevante links. Skabelon til ansøgning, som eleverne kan downloade.
  • Sms tjeneste hvor virksomhederne opfordres til at sms deres telefonnummer ind, hvorefter den lokale skole ringer tilbage til virksomheden.