I seng med Giraffen

Region Syddanmark vil give de indlagte børn på H.C. Andersen Børnehospital i Odense mulighed for at gå ”I seng med Giraffen” i form af en virtuel kulturoplevelse i Odense Zoo.

Gennem et web-kamera, der er koblet direkte til en rigtig dyrepasser i haven, kan de små patienter nemlig få lov til at være dyrepasser for en dag.

I første omgang er målgruppen sengeliggende og isolerede børn, og projektet kan sagtens udvides til at omfatte flere virtuelle kulturattraktioner i Region Syddanmark.Det kan være Løveparken i Givskud, Legoland eller Danfoss Universe, der alle byder på oplevelser, som kan ses fra sengekanten.

Fra Region Syddanmarks kulturpulje har regionsrådet den 15. december bevilget i alt 1,1 mio. kr. til nyskabende og spændende kulturprojekter i regionen, hvor især børnene er i fokus.

Syddansk Børnekunstklub

Med etableringen af ”Region Syddanmarks Kunstklub for børn”, skal regionens børn se hvor spændende kunst og kunstmuseer kan være for børn og deres familier både i byerne og landdistrikterne.

Det er Trapholt Kunstmuseum, der sætter sig i spidsen for få sat Region Syddanmark på landkortet, som en kulturelt tilgængelig og engagerende region for børn og børnefamilierne. Projektet gennemføres i samarbejde med kunstmuseerne i Sønderjylland, Vejle, Ribe, Odense og Faaborg samt Johannes Larsen Museet i Kerteminde.Derudover er der lagt op til samarbejde med 600 daginstitutioner over hele regionen.

Igennem kunstklubben vil de interesserede 4 til 7-årige børn fra Region Syddanmark hvert halve år modtage opgaver og lege om kunstværker, som de konkret kan opleve på de syv kunstmuseer. Regionen støtter projektet med 665.000 kr.

”Kultur er med til at skabe glæde i hverdagen, og det gælder også for børn. Med Region Syddanmarks Kunstklub og ’I seng med Giraffen’, prøver vi at gøre kultur relevant for alle aldre, både børn og deres forældre. Kultur behøver ikke være opera og middelalderbilleder, det kan være meget andet end det. Vi starter med at satse på to projekter, som vi håber, at vi kan gøre til fyrtårne på sigt,” siger formand for det særlige udvalg for erhvervspolitik og internationalt samarbejde, Karsten Uno Petersen (S).

Yderligere oplysninger:

Carl Holst, regionsrådsformand; Tlf. 40325210