Nummer 10.000 nyfødte i Region Syddanmark

går eftermiddags kl. 15:55 blev Helle Oxholm Hansen og Torben Rasmussen forældre til en velskabt lille pige på sygehuset i Kolding. Pigen, der skal hedde Sofie, vejede 3.050 g og målte 49 cm og så var hun nyfødte nummer 10.000 i Region Syddanmark. I den anledning kom regionsrådsformand Carl Holst forbi i formiddags med blomster til de nybagte forældre samt en gave til den lille nyfødte.

”Vi havde lyst til at fejre, at 10.000 børn er blevet født i den tid, Region Syddanmark har eksisteret, ligesom vi også gerne vil markere, når der kommer en ny borger til i regionen. Det er mappen ”Tillykke – og velkommen til” et udtryk for”, fortæller Carl Holst og fortsætter:

”Region Syddanmark ønsker i samarbejde med de 22 kommuner at udvikle en region, hvor der er godt at bo og hvor man trygt kan vokse op. Derfor er vi rigtig glade for, at vi nu også udvider samarbejdet med kommunerne i forhold til velkomstmappen, idet kommunerne begynder at bruge mappen”.

Hver gang et lille barn bliver født på én af Region Syddanmarks seks fødeafdelinger udleverer jordemoderen kort tid efter en velkomstmappe til forældrene, hvor de bl.a. kan gemme materialer fra fødslen og barselsforløbet.

I mappen ”Tillykke…og velkommen til” skriver jordemoderen en hilsen og noterer vægt, længde, køn m.m., de første besøgende kan skrive en hilsen og der er plads til noter om den første tid med barnet.

Forældrene kan i øvrigt gemme de materialer, de får på sygehuset og hos lægen i plastiklommer - foldere, brochurer, vandrejournal, scanningsbilleder m.m. De kan læse om regionen og de kan få mere at vide om navngivning, besøg hos lægen, vaccinationer m.m.

I løbet af efteråret indleder Region Syddanmark et samarbejde med sundhedsplejen i de 22 kommuner i regionen, idet sundhedsplejerskerne begynder at benytte mappen ”Tillykke…og velkommen til” til den information, de deler ud til forældrene, når de kommer på hjemmebesøg.
På den måde bliver mappen et gennemgående element i hele barselsforløbet.

”Vi er blevet rigtig glade for mappen her på afdelingen. Her er alt samlet i et. Det er her, at vi skriver en hilsen til de nybagte forældre, og der står alt det praktiske, man skal vide, i forbindelse med fødslen og barselsforløbet. Så hvis forældrene spørger, kan vi altid henvise til den”, fortæller chefjordemoder Karin Trolle på sygehuset i Kolding.

Mappen til de nyfødte deles ud på de seks fødesteder i regionen i Odense, Svendborg, Kolding, Haderslev, Sønderborg og Esbjerg. Det er jordemoderen, der deler den ud umiddelbart efter fødslen.

Fødslen af barn nummer 10.000 fandt sted på sygehuset i Kolding.
Der fødes årligt ca. 3.000 børn på sygehuset i Kolding. Der er indrettet otte lyse og moderne fødestuer med mulighed for bl.a. fødsel i badekar. I tilknytning til Fødegangen er der etableret et patienthotel med 31 værelser, hvor de nybagte forældre i rolige omgivelser kan nyde de første, vigtige dage med den lille ny. Fødegangen i Kolding har ved den seneste kvalitetsmåling på www.sundhedskvalitet.dk fået tildelt fornemme fire stjerner.

Der fødes ca. 12.000 børn i regionen hvert år.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Carl Holst, regionsrådsformand i Region Syddanmark, mobil 4032 5210
  • Karin Trolle, chefjordemoder Fredericia og Kolding Sygehuse, 7636 2451